Neconstituţionalitatea reţinerea garanţiei de bună conduită în cazul contestaţiilor respinse.

Neconstituţionalitatea reţinerea garanţiei de bună conduită în cazul contestaţiilor respinse.

31 ianuarie 2015

noutati

 
noutati

  • Neconstituţionalitatea reţinerea garanţiei de bună conduită în cazul contestaţiilor respinse.
  • În ziua de 15 ianuarie 2015, Plenul Curţii Constituţionale a luat în dezbatere excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.2711 – art.2712 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii;

    Cu majoritate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.2712 alin.(1) și (2) din Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 sunt neconstituționale;

    Dispoziţiile declarate neconstituţionale

    Art. 2712 alin. 1 şi 2 din OUG nr.34/2006

    (1) In cazul in care contestatia este respinsa de catre Consiliu sau de catre instanta de judecata, atunci cand contestatorul se adreseaza direct instantei, autoritatea contractanta are obligatia de a retine garantia de buna conduita de la momentul ramanerii definitive a deciziei Consiliului/hotararii instantei de judecata. Retinerea se aplica pentru loturile la care contestatia a fost respinsa.

    (2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul in care contestatorul renunta la contestatie/cerere/plangere.

    Argumentaţiile reţinute în motivarea soluţiilor pronunţate de Plenul Curţii Constituţionale vor fi prezentate în cuprinsul deciziilor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    În acest context, amintim că în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene C 448/7 din 15.12.2014 a fost publicată şi o Cerere de decizie preliminară introdusă de Curtea de Apel Bucureşti (România) (Cauza C-439/14), prin care se solicită instanţei  europene să răspundă la următoarea întrebare preliminară:

    “Dispozițiile art[icolului] 1 alineatul (1) al treilea paragraf și alin[eatul] (3) din Directiva 89/665/CEE a Consiliului din 21 decembrie 1989 privind coordonarea actelor cu putere de lege și a actelor administrative referitoare la aplicarea procedurilor privind căile de atac în ceea ce privește atribuirea contractelor de achiziții publice de bunuri și de lucrări (1), astfel cum a fost modificată prin Directiva 2007/66 CE a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2007 (2) trebuie interpretate în sensul că se opun unei reglementări care condiționează accesul la căile de atac împotriva deciziilor autorității contractante de obligativitatea depunerii în prealabil a unei „garanții de bună conduită”, precum cea reglementată de art[icolul] 2711 și art[icolul] 2712 din [Ordonanța de urgență a Guvernului] nr. 34/2006?”