Franța: Proiect de lege pentru garantarea concretă a respectării secretului profesional al avocatului. Interdicția interceptării ”prin ricoșeu”.

Franța: Proiect de lege pentru garantarea concretă a respectării secretului profesional al avocatului. Interdicția interceptării ”prin ricoșeu”.

31 august 2015

noutati

 
newsletter_header

  • Franța: Proiect de lege pentru garantarea concretă a respectării secretului profesional al avocatului. Interdicția interceptării ”prin ricoșeu”.
  • La data de din 3 iunie 2015, la Preşedinţia Adunării Naţionale a Franței a fost înregistrat un Proiect de lege pentru garantarea concretă a respectării secretului profesional al avocatului.

    Conform inițiatorului, deputatul Dl. Jean-François Mancel, ”trebuie reafirmată urgent, prin lege, importanţa crucială a dreptului apărării la un proces echitabil şi o justiţie imparţială, concretizând respectarea secretului profesional între avocat şi clientul său. (…) Fără o garanţie concretă a respectării acestui secret profesional, nu putem avea o exercitare normală a drepturilor de apărare. Şi fără această exercitare normală a drepturilor apărării, nu există Stat de drept. Pentru că, să nu ne înşelăm: secretul profesional nu a fost instituit pentru protejarea avocatului, ci a justiţiabilului şi a drepturilor acestuia”.

    Având în vedere  absența dispozițiilor legale privind interdicția interceptării ”prin ricoșeu” a avocaților (când mandatul de interceptare este emis doar pentru client, nu pentru avocat), inițiatorul propune, după modelul din SUA, ca avocații să comunice poliţiei, justiţiei şi administraţiei numerele liniilor telefonice pe care le utilizează și legea să interzică interceptarea acestor linii, cu excepția cazului în care avocatul însuși este suspectat de săvârșirea unei infracțiuni. Decanul baroului trebuie informat în prealabil de judecătorul de instrucţie, care nu poate ordona interceptarea decât după autorizarea scrisă din partea preşedintelui din jurisdicţia sa.

    Redăm în continuare traducerea integrală a Proiectului de lege pentru garantarea concretă a respectării secretului profesional al avocatului.

    Nr. 2849

    _____

    ADUNAREA NAŢIONALĂ

    CONSTITUŢIA DIN 4 OCTOBRIE 1958

    LEGISLATURA A PAISPREZECEA

    Înregistrat la Preşedinţia Adunării Naţionale din 3 iunie 2015.

    PROPUNERE DE LEGE

    Pentru garantarea concretă a respectării 

    secretului profesional al avocatului,

    (Înaintată comisiei legilor constituţionale, legislaţiei şi administraţiei generale
    a Republicii, în absenţa constituirii unei comisii speciale în termenele prevăzute de articolele 30 şi 31 din Regulament.)

    prezentată de

    Dl. Jean-François MANCEL,

    deputat.

    Articolul 1

    Articolul 100-7 din codul de procedură penală este modificat :

    1. Primul alineat este completat cu cuvintele : „şi fără ca acesta să fi primit în prealabil aprobarea scrisă a preşedintelui jurisdicţiei sale.”

    2. Al doilea alineat este eliminat.

    3. Al treilea alineat este completat cu cuvintele: „şi fără ca judecătorul de instrucţie să fi primit în prealabil aprobarea scrisă a preşedintelui jurisdicţiei sale.”

    Articolul 2

    Sub-secţiunea 2 a secţiunii 3 din capitolul I al titlului III al aceluiaşi cod este completată cu articolul L. 100-8 redactat în felul următor:

    Art. 100-8. – Avocatul comunică poliţiei, justiţiei şi administraţiei numerele liniilor pe care le utilizează.

    „Nicio interceptare nu poate avea loc pe aceste linii, decât dacă se stabileşte, în legătură cu elemente precise şi detaliate, că avocatul este suspectat în prealabil că a comis o infracţiune. Decanul baroului trebuie informat în prealabil de judecătorul de instrucţie, care nu poate ordona interceptarea decât după autorizarea scrisă din partea preşedintelui din jurisdicţia sa.

    „Cabinetul, vehiculul şi domiciliul avocatului nu pot face obiectul niciunei percheziţii, decât dacă se stabileşte, în legătură cu elemente precise şi detaliate, că avocatul este suspectat în prealabil că a comis o infracţiune. Percheziţia nu poate avea loc decât cu aprobarea scrisă a preşedintelui jurisdicţiei de care aparţine magistratul instructor. Percheziţia necesită aprobarea preşedintelui jurisdicţiei de care depinde magistratul instructor.

    „Formalităţile prevăzute de prezentul articol sunt prescrise sub pedeapsa de nulitate.”

    Articolul 3

    Aceeaşi sub-secţiune este completată de articolul 100-9 având conţinutul următor:

    Art. 100-9. – Orice încălcare a prevederilor articolelor de la  100 la 100-8 din prezentul cod este pedepsită cu sancţiunile de mai jos:

    – Când încălcarea este comisă de judecătorul de instrucţie, acestuia i se ia dosarul din oficiu iar Consiliul superior al magistraturii se pronunţă asupra dosarului său. El suportă pedeapsa corecţională de la punctul 3° din articolul 131-4 din codul penal.

    – Când încălcarea este comisă de un funcţionar al poliţiei, acesta este suspendat imediat în aşteptarea hotărârii judecătoreşti dacă persoana ascultată intentează acţiune în justiţie. El suportă pedeapsa corecţională de la punctul 3° din articolul 131-4 din codul penal. »

    Articolul 4

    Prin derogare de la principiul articolului 2 din codul civil, orice procedură de interceptare vizată în articolele 100-7 şi 100-8 din codul de procedură penală în curs în momentul intrării în vigoare a prezentei legi trebuie suspendată în aşteptarea aprobării preşedintelui jurisdicţiei de care aparţine magistratul instructor.