Legea insolvenţei persoanelor fizice nr. 151/2015 prevede posibilitatea avocaților – precum șI a practicienilor în insolvenţă, a executorilor judecătorești și a notarilor – de a fi administratori sau lichidatori în procedură.
În ceea ce îl privește pe avocat, condițiile pentru ca acesta să poată dobândi calitatea de administrator, respective lichidator în procedură sunt prevăzute de art. 12 din lege și sunt următoarele:
– a dobândit şi se află în exercitarea, în condiţiile legii, a profesiei de avocat;
– are o vechime de cel puţin 5 ani în profesia de avocat sau notar ori cumulat în aceste profesii sau în profesiile de practician în insolvenţă sau de executor judecătoresc şi este definitivat cel puţin în una dintre acestea;
– a absolvit cursuri de pregătire profesională în domeniul procedurii insolvenţei persoanei fizice şi în alte domenii cu relevanţă pentru administrarea procedurilor de insolvenţă;
– a fost admis la examenul pentru includerea în Lista administratorilor procedurii şi lichidatorilor pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice;
– se bucură de o bună reputaţie, constatată potrivit statutului profesiei din care face parte;
– nu a fost sancţionat pentru săvârşirea unei abateri disciplinare în anul anterior depunerii cererii de includere în Lista administratorilor procedurii şi lichidatorilor pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice;
– face dovada că deţine un sediu profesional corespunzător acestei activităţi.
Proiectul normelor metodologice detaliază toate aceste condiții, inclusiv din perspectiva profesiei de avocat.
Dobândirea calităţii de administrator al procedurii sau de lichidator de către persoanele care îndeplinesc condițiile legii se face pe baza unui examen organizat de corpul profesional din care face parte persoana respectivă, în cazul avocaților de Uniunea Naţională a Barourilor din România. (art. 78. alin. 1/Proiect)
Organizarea examenului se face pe baza unei curricule comune corpurilor profesionale, precum și a unui regulament de desfășurare al examenului și metodologii privind elaborarea subiectelor.
Curricula, regulamentul de desfășurare al examenului, metodologia privind elaborarea subiectelor, inclusiv programul de pregătire profesională anterior și ulterior momentului dobândirii calității de administrator al procedurii sau lichidator se va face în mod unitar potrivit Protocolului de colaborare pentru aplicarea prevederilor Legii încheiat între corpurile profesionale și institutele de pregătire profesională aferente celor respectivelor corpuri profesionale. (art. 78, alin. 2/Proiect)
Art 79 din proiect prevede modalitățile de organizare a examenului pentru dobândirea calității de administrator sau lichidator.
Examenul se organizează în mod unitar, la nivel naţional, însă separat de fiecare corp profesional în parte și constă într-o probă scrisă, sub forma unui test grilă. Lucrările vor fi notate de la 1 la 10, proporțional cu punctajul obținut, nota minimă de admitere fiind 7.
Cele patru corpuri profesionale vor desemna comisiile de redactare a subiectelor și de analizare a contestaţiilor. Fiecare corp profesional desemnează comisia de verificare a documentației de înscriere la examen și comisia de supraveghere, pentru buna desfășurare a examenului.
Candidaţii vor plăti o taxă de înscriere la examen, stabilită la nivelul celor patru corpuri profesionale, potrivit protocolului de colaborare.
Examenul pentru dobândirea calităţii de administrator al procedurii și lichidator se va desfăşura, de regulă, de două ori pe an, dacă conducerile celor patru corpuri profesionale nu decid altfel. Corpurile profesionale vor anunţa cu cel puţin 60 de zile înainte, pe site-urile proprii, data și locul desfășurării sesiunii de examen, precum şi data-limită pentru depunerea documentaţiei de înscriere.
Candidații la examen trebuie să facă dovada dovada absolvirii cursurilor de pregătire profesională în domeniul insolvenței persoanei fizice și în alte domenii cu relevanță pentru administrarea procedurilor de insolvență.
De asemenea, cei admiși deja, au obligația au obligația efectuării orelor de pregătire profesională inițială și continuă în domeniul insolvenței persoanei fizice sau în domenii cu relevanță pentru administrarea procedurilor de insolvență, organizate de corpul profesional din care fac parte, sub sancțiunea excluderii din Lista administratorilor procedurii și lichidatorilor.
Conform legii, una dintre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un avocat pentru a fi administrator sau lichidator este o vechime de 5 ani în profesia de avocat ori cumulat cu vechimea în profesia de notar, practician în insolvență sau executor judecătoresc.
Din contextul proiectului normelor metodologice rezultă că, în cazul cumulării vechimii din mai multe profesii, avocatul trebuie să aibă o vechime de minim 3 ani în avocatură.
Astfel, la art. 81 din proiect, se precizeză că vechimea de 3 ani în profesia de practician în insolvență, executor judecătoresc, avocat sau notar se calculează conform statutului şi legii speciale care reglementează profesia aplicabilă, luându-se în calcul și perioada până la data-limită pentru depunerea documentaţiei necesare susținerii examenului de înscriere pe Lista administratorilor procedurii și lichidatorilor.
Vechimea de 5 ani în cazul cumulării vechimii în mai multe profesii se calculează conform statutului şi legii speciale care reglementează profesia aplicabilă, luându-se în calcul perioada cursă până la data limită pentru înscrierea la examenul în vederea includerii pe Lista administratorilor procedurii si lichidatorilor, respectiv până la data depunerii cererii de înscriere pe Lista administratorilor procedurii și lichidatorilor.
Participanţii la procedura insolvenţei sunt debitorul, creditorii şi organele care aplică procedura de insolvenţă comisia de insolvenţă (în continuare comisia) şi administratorul procedurii, instanţele judecătoreşti şi lichidatorul.
Atât desemnarea administratorului cât și a lichidatorului se va face în mod aleatoriu, prin intermediul unei aplicaţii informatice în acest scop.
Desemnarea aleatorie va avea în vedere respectarea cumulativă a următoarelor principii:
a) se va desemna un administrator al procedurii care are sediul profesional în raza teritorială a comisiei de insolvenţă competentă să soluționeze cererea;
b) nicio persoană nu va putea fi desemnată administrator al procedurii în două sau mai multe dosare, mai înainte ca toate persoanele înscrise pe Lista administratorilor procedurii şi lichidatorilor pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice sa fi fost desemnate în un dosar.
Proiectul prevede, în detaliu situațiile în care administratorul trebuie să refuze numirea ”din motive temeinice”, legate de diverse incompatibilități ce țin de interese în cauză, rudenie și altele.
În astfel de situații, comisia va proceda la desemnarea unui nou administrator al procedurii. De asemenea, tot din motivele temeinice enumerate în proiect, comisia dispune înlocuirea administratorul procedurii și la cererea creditorilor, debitorilor sau din oficiu.
Conform proiectului, pot constitui motive temeinice cu privire la înlocuirea administratorului procedurii și alte circumstanțe precum: nerespectarea termenelor şi obligaţiilor, întârzieri repetate, neglijenţă în efectuarea actelor, suspendarea calităţii de membru al corpului profesional din care face parte sau încetarea deţinerii unei astfel de calităţi, exprimarea unui comportament nedemn faţă de ceilalţi participanţi la procedură.
Desemnarea aleatorie a lichidatorilor de către instanţa de judecată se va face în baza tabelelor cu persoane înscrise pe Lista administratorilor procedurii şi lichidatorilor pentru procedura insolvenţei persoanei fizice comunicate instanţei de către comisia de insolvenţă din judeţul în care se află instanţa.
În ceea ce privește înlocuirea lichidatorului dispozițiile referitoare la administratorii procedurii se aplică în mod corespunzător, în măsura în care prevederile respective nu sunt contrare specificului activităţii lichidatorului sau nu există prevederi contrare.
Toate onorariile şi cheltuielile aferente administratorului procedurii şi lichidatorului sunt decontate din bugetul de stat, prin bugetul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, defalcat din bugetul Ministerului Economiei.
Onorariile administratorilor procedurii sau lichidatorilor sunt fixe, de succes, sau o combinație a acestora și sunt aprobate de Comisia de insolvență la nivel teritorial sau instanță.
Administratorul procedurii nu poate solicita o suplimentare a onorariului la care este îndreptăţit, prin raportare la numărul sau durata şedinţelor de conciliere la care participă.
În situația procedurii de insolvență pe bază de plan de rambursare a datoriilor, Comisia de insolvență la nivel teritorial stabilește onorariul fix al administratorului procedurii sau lichidatorului în cuantum lunar cuprins între 100 lei și 300 lei. În cazul valorificării unor bunuri din averea debitorului conform planului de rambursare din cadrul procedurii administrative pe bază de plan de rambursare a datoriilor, administratorul procedurii va fi îndreptăţit la un onorariu de succes de maxim 2,5% din valoarea activelor astfel valorificate.
În situația procedurii judiciare prin lichidare de active, instanța de judecată stabilește onorariul fix al lichidatorului procedurii, în cuantum lunar cuprins între 100 lei și 300 lei și/sau onorariu de succes de maxim 2,5% din valoarea activelor valorificate.
Pentru administratorul procedurii sau lichidatorul înregistrat ca plătitor detaxă pe valoare adăugată, la onorariu se va adăuga și contravaloarea taxei pe valoare adăugată.
În situația în care administratorul procedurii, pentru motive neimputabile, este înlocuit pe parcursul derulării etapelor procedurii pe bază de plan de rambursare a datoriilor sau prin lichidare de active, onorariul se divide cu noul administrator raportat la perioada de timp cât și-a exercitat mandatul din maximul aprobat.
În ce privește cheltuielile, potrivit proiectului fiecare dintre participanţi suportă propriile cheltuieli efectuate cu participarea la şedinţele de conciliere.
Constituie cheltuieli de procedură admise la decontare cheltuielile necesare pentru notificări, convocări, taxe, timbre, tarife, expertize contabile, evaluări, comunicări ale actelor de procedură, inclusiv cheltuieli de transport efectuate de administratorul procedurii și/sau lichidator.
Nu sunt decontate următoarele: cheltuielile de funcţionare ale sediului profesional, consumabile, abonamente, cotizaţii profesionale, asigurări de răspundere, comisioanele bancare, alte cheltuieli indirecte.
Cheltuielile de procedură se achită înaintea onorariilor, pe baza decontului înaintat de administratorul procedurii sau lichidator, în termen de 30 de zile de la data depunerii decontului.
Cheltuielile de procedură vor fi decontate numai pe bază de documente justificative.