Modificări ale legii concurenței. Se reglementează noi instrumente de analiză și investigație și se elimină interdicția de ridicare a documentelor pregătite în vederea apărării

Modificări ale legii concurenței. Se reglementează noi instrumente de analiză și investigație și se elimină interdicția de ridicare a documentelor pregătite în vederea apărării

02 martie 2016

newsletter_header-ian-feb-2016
noutati

  • Modificări ale legii concurenței. Se reglementează noi instrumente de analiză și investigație și se elimină interdicția  de ridicare a documentelor pregătite în vederea apărării

Legea nr. 347 din 23 decembrie 2015 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 31/2015 pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996 şi pentru completarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice

Publicată în  Monitorul Oficial nr. 973 din 29 decembrie 2015

Activitatea inspectorilor de concurență asimilată vechimii în munca juridică desfăşurată de consilierul juridic

Ocuparea funcţiei publice de inspector de concurenţă se va realiza doar prin promovare sau prin recrutare, ceea ce implică organizarea unui concurs de selecţie. Totodată, se se creează o derogare de la art 84, alin. 1 din Codul de procedură civilă, potrivit căruia persoanele juridice pot fi reprezentate în faţa instanţelor de judecată numai prin consilier juridic sau avocat.  La articolul 21, după alineatul (4) a fost introdus un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins: (5) Activitatea inspectorilor de concurenţă cu studii juridice care exercită atribuţii de reprezentare a intereselor autorităţii în faţa instanţelor de judecată, prin derogare de la prevederile art.84 alin.(1) din Legea nr.130/2010 privind Codul de procedură civilă, cu modificările şi completările ulterioare, constituie vechime în specialitate juridică şi este asimilată vechimii în munca juridică desfăşurată de consilierul juridic, potrivit prevederilor art.7 din Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completările ulterioare.”

Eliminarea interdicției de a se ridica sau folosi ca probă documentele pregătite în vederea apărării

Actualmente, articolul 36, alin.(8) are următorul conținut: (8) Comunicările dintre întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi investigate şi avocatul acesteia, realizate în cadrul şi în scopul exclusiv al exercitării dreptului la apărare al întreprinderii sau asociaţiei de întreprinderi, respectiv după deschiderea procedurii administrative în baza prezentei legi ori anterior deschiderii procedurii administrative, cu condiţia ca aceste comunicări să aibă legătură cu obiectul procedurii, nu pot fi prelevate ori folosite ca probă în cursul procedurilor desfăşurate de Consiliul Concurenţei.”

Din cuprinsul art.36 alin.(8) a fost eliminată teza a doua, respectiv textul: “Nu pot fi ridicate ori folosite ca probă documentele pregătitoare întocmite de întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi investigate în scopul exclusiv al exercitării dreptului la apărare”.

Conform Raportului comun al Comisiei pentru muncă şi protecţie socială și al  Comisiei pentru industrii şi servicii de la Camera Deputaților (pag. 30-31), această propunere de eliminare ar diferenţia ”intre noţiunea de extragere a documentaţiei si conceptul de ridicare in sens de prelevare a probelor in scopul utilizării, prin proces-verbal de constatare si inventariere. Pentru aceste motive, copia informaţiilor stocate pe suport electronic este necesar să fie sigilata, urmând ca prelevarea informaţiilor sa se realizeze in prezenta întreprinderii, la sediul Consiliului”

Deciziile Consiliului Concurenţei prin care se aplica amenzi sau se stabilesc taxe de autorizare constituie titluri executorii

Potrivit noii reglementări, deciziile Consiliului Concurenţei prin care se aplica amenzi sau se stabilesc taxe de autorizare constituie titluri executorii, fără vreo altă formalitate, în termen de 30 de zile de la comunicarea acestora.

Consacrarea legală a noțiunii ”avertizor de concurență”

Noua reglementare consacră în mod expres noțiunea  avertizorului de concurenţă sunt persoanele fizice care furnizează Consiliului Concurenţei, din proprie iniţiativă, informaţii privind posibile încălcări ale Legii concurenţei nr. 21/1996. Se prevede că identitatea avertizorului de concurenţă este protejată iar furnizarea de informaţii  privind posibilele încălcări ale legii concurenței nu este considerată o încălcare a obligaţiei de confidenţialitate prevăzută în Codul muncii, respectiv în contractul de muncă.

La Consiliul Concurenţei funcţionează deja, începând cu anul 2015, o platformă electronică de comunicare cu potenţialii avertizori de concurenţă, cu respectarea anonimatului avertizorului, dacă el solicită acest lucru. Conform motivației reglementării, în cadrul Uniunii Europene, în numeroase state membre, există posibilitatea ca persoanele fizice să informeze autoritatea de concurenţă cu privire la săvârşirea cartelurilor (instituţia „informants”.) Autorităţile naţionale de concurenţă din statele membre ale Uniunii Europene s-au poziţionat diferit faţă de recompensarea financiară a informatorului/avertizorului de concurenţă. Astfel, instituţia „informatorului” există în state precum Germania, Olanda, Danemarca, etc., fără însă să fie prevăzută posibilitatea recompensării financiare a acestor persoane. Posibilitatea recompensării acestor persoane este prevăzută în Marea Britanie, Ungaria, Slovacia.

Noi  instrumente de analiză şi investigaţie

În realizarea atribuţiilor prevăzute de lege, Consiliul Concurenţei va putea utiliza, în condiţiile legii, informaţiile şi documentele colectate de către alte autorităţi şi instituţii publice în derularea activităţilor specifice ale acestora. De asemenea,  Consiliul Concurenţei poate să facă schimb sau să utilizeze ca mijloc de probă orice element de fapt sau de drept, inclusiv informaţii confidenţiale cu Comisia Europeană, precum şi cu oricare altă autoritate de concurenţă dintr-un stat membru al Uniunii Europene împuternicită în acest sens, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. Aceste informații pot fi transmise cu condiţia ca autoritatea de concurenţă care le primeşte: a) să le folosească numai pentru aplicarea prevederilor de concurenţă şi în scopul pentru care au fost colectate de către Consiliul Concurenţei; b) să protejeze caracterul confidenţial al acestor informaţii şi să transmită aceste informaţii terţilor numai cu acordul prealabil al Consiliului Concurenţei.»

Se reglementează interviul, ca instrument distinct de colectare a informațiilor, distinct de declarație și solicitarea de informații. Inspectorii de concurenţă, cu exceptia debutanţilor, pot să intervieveze orice persoană  fizică sau juridică, care a consimţit la acest lucru. În acest scop, Consiliul Concurenţei va  transmite o solicitare scrisă persoanei sau persoanelor ce urmează a fi intervievate, indicând temeiul legal, scopul, data şi locul derulării interviului, precum şi sancţiunile prevăzute de prezenta lege. Interviul poate fi realizat prin orice mijloace, inclusiv pe cale electronic ă, va fi înregistrat pe suport audio-video şi consemnat într-un proces – verbal semnat de toţi participanţii.

Pentru  furnizarea de informaţii inexacte sau care induc în eroare cu ocazia interviurilor se instituie sancțiune cu amendă de la 0,1% la 1% din cifra de afaceri totală din anul financiar anterior sancţionării faptei

Clarificari privind procedura de urmat in privinta concentrarilor notificate Consiliului Concurentei si care pot aduce atingere siguranței nationale

În situaţiile în care o operaţiune de preluare a controlului asupra unor întreprinderi sau a unor active prezintă riscuri pentru siguranţa naţională, Guvernul, la propunerea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, va emite o hotărâre prin care aceasta să fie interzisă, cu respectarea competenţei Comisiei Europene în acest domeniu. Consiliul Concurenţei va informa Consiliul Suprem de Apărare a Ţării în legătură cu operaţiunile de concentrare economică care sunt notificate acestuia, susceptibile să fie analizate din punctul de vedere al siguranţei naţionale.

Potrivit noilor reglementări. în situaţia în care Consiliul Suprem de Apărare a Ţării comunică Consiliului Concurenţei că o operaţiune de concentrare economică notificată este susceptibilă să prezinte riscuri pentru siguranţa naţională, termenele prevăzute prevăzute de lege în procedura de autorizare a unei concentrări economice se suspendă de la data acestei comunicări.

Suspendarea termenelor încetează, după caz, la data comunicării către Consiliul Concurenţei a hotărârii Consiliul Suprem de Apărare a Ţării în sensul interzicerii operaţiunii în cauză, respectiv la data comunicării că operaţiunea respectivă nu prezintă riscuri pentru siguranţa naţională.

Reglementări privind pierderea beneficiului recunoașterii

Se aduc clarificări potrivit cărora atunci când o companie este dispusă să recunoască încălcarea legii concurentei anterior comunicării raportului de investigaţie, se va urma o procedura simplificată. De asemenea, se reglementează şi pierderea beneficiului recunoaşterii în situația exercitării de către întreprindere a acţiunii în anulare a deciziei Consiliului Concurenţei, în privinţa aspectelor care fac obiectul recunoaşterii, precum si a modului in care este stabilit cuantumul final al amenzii ce urmează a fi plătit în absenta recunoaşterii şi se conferă calitate procesuală activă Consiliului Concurenţei pentru cazurile în care întreprinderea va ataca în instanţa decizia, acordându-se expres posibilitatea autorităţii de a solicita instanţei obligarea acesteia la plata amenzii integrale, astfel cum aceasta a fost stabilita în absenţa recunoaşterii.