Admiterea obiecţiei de neconstituţionalitate a legii cartelelor pre pay, în cadrul controlului anterior promulgării

Admiterea obiecţiei de neconstituţionalitate a legii cartelelor pre pay, în cadrul controlului anterior promulgării

30 septembrie 2014
 

noutati
noutati

  • Admiterea obiecţiei de neconstituţionalitate a legii cartelelor pre pay, în cadrul controlului anterior promulgării

La data de 16.09.2014, Curtea Constituţională  a admis obiecţia de neconstituţionalitate formulată de Avocatul Poporului, în cadrul controlului anterior promulgării,  şi a constatat că Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.111/2011 privind comunicaţiile electronice este neconstituţională, în ansamblul ei.

Deşi motivarea deciziei nu a fost încă publicată, Curtea a făcut câteva precizări publice referitoare la argumentele care au stat la baza acestei soluţii, respectiv faptul că “dispoziţiile legii criticate nu au un caracter precis şi previzibil, iar modalitatea prin care sunt obţinute şi stocate datele necesare pentru identificarea utilizatorilor serviciilor de comunicaţii electronice pentru care plata se face în avans, respectiv a utilizatorilor conectaţi la puncte de acces la internet nu reglementează garanții suficiente care să permită asigurarea unei protecții eficiente a datelor cu caracter personal faţă de riscurile de abuz, precum şi faţă de orice accesare şi utilizare ilicită a acestor date”. De asemenea, Curtea a reţinut incidenţa în cauză a considerentelor Deciziei nr.440 din 8 iulie 2014 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr.82/2012 privind reţinerea datelor, întrucât actul normativ dedus controlului de constituţionalitate nu reprezintă în fapt decât o completare a dispoziţiilor Legii nr.82/2012, preluând parţial soluţii legislative acolo reglementate, dar care au încetat să mai producă efecte juridice ca urmare a constatării neconstituţionalităţii lor. Dispoziţiile legale criticate nu numai că relativizează garanţiile de siguranţă a reţinerii şi păstrării datelor, neimpunând standarde corespunzătoare de asigurare a nivelului de securitate şi confidenţialitate care să poată fi controlate efectiv, aşa cum a reţinut Curtea în argumentarea soluţiei pronunţate prin Decizia nr.440 din 8 iulie 2014, ci, prin lipsa oricărei reglementări cu privire la modalitatea de accesare şi utilizare a datelor cu caracter personal, legea este viciată în mod iremediabil.

Argumentaţiile reţinute în motivarea soluţiei pronunţate de Plenul Curţii Constituţionale vor fi prezentate în cuprinsul deciziei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.