Proiectul de lege privind achizițiile publice care transpune, Directiva 2014/24/UE privind achiziţiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE a fost aprobat în ședința guvernului din data de 27 octombrie 2015 . Statele membre sunt obligate să asigure intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive până la 18 aprilie 2016.
Conform directive, cât și a proiectului de lege, serviciile juridice prestate de avocat sunt exceptate de la aplicarea legii.
Conform art. 29, alin. 1, lit d și alin 3 din proiect, legea nu se va aplica pentru atribuirea contractelor de achiziție publică/acordurilor cadru de servicii care au ca obiect oricare dintre următoarele servicii juridice:
a) reprezentarea unui client de către un avocat în sensul Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul unei proceduri de arbitraj sau de mediere desfăşurate în fața unei instanțe naționale de arbitraj sau de mediere din România ori din alt stat sau în fața unei instanțe internaționale de arbitraj sau de mediere ori în cadrul unor proceduri judiciare în fața instanțelor de judecată sau a autorităților publice naționale din România ori din alt stat sau în fața instanțelor de judecată ori a instituțiilor internaționale;
b) asistență şi consultanță juridică acordată de un avocat în vederea pregătirii oricăreia dintre procedurile prevăzute la lit. a) sau în cazul în care există indicii concrete şi o probabilitate ridicată ca speța în legătură cu care este acordată asistența şi consultanța juridică să facă obiectul unor astfel de proceduri;
De asemenea, sunt excluse de la aplicarea legii și alte servicii juridice, prestate de neavocați, respectiv:
c) servicii de certificare şi autentificare a documentelor care sunt prestate de notari publici potrivit dispoziţiilor legale;
d) servicii juridice furnizate de fiduciari sau administratori-sechestru ori alte servicii juridice furnizate de entităţi desemnate de o instanţă judecătorească naţională sau care sunt desemnaţi potrivit dispoziţiilor legale să îndeplinească sarcini specifice sub supravegherea şi controlul instanţelor judecătoreşti;
e) servicii prestate de executorii judecătoreşti.
Aceste dispoziții preiau aproape identic art. 10, lit d din Directiva 2014/24/UE. În Directivă se mai precizează că este vorba de reprezentarea legală a unui client de către un avocat în sensul articolului 1 din Directiva 77/249/CEE a Consiliului privind facilitarea exercitării efective a libertății de a presta servicii de către avocați.
A se vedea:
– Proiectul de Lege privind achizițiile publice: serviciile juridice exceptate de la procedură