Interconectarea registrelor centrale ale comerţului şi ale societăţilor şi introducerea identificatorului unic

Interconectarea registrelor centrale ale comerţului şi ale societăţilor şi introducerea identificatorului unic

31 iulie 2014

noutati

 
newsletter_header

  • Interconectarea registrelor centrale ale comerţului şi ale societăţilor şi introducerea identificatorului unic
  • Pe data de 14 iulie 2014, Ministerul Justiţiei a supus dezbaterii publice proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.26/1990 privind registrul comerțului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a Legii societăților nr.31/1990 republicată, cu modificările și completările ulterioare și a Legii nr.359/2004 privind simplificarea formalităților la înregistrarea în registrul comerțului a persoanelor fizice, asociațiilor familiale și persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum și la autorizarea funcționării persoanelor juridice, cu modificările și completările ulterioare
    Conform expunerii de motive, modificările au la bază necesitatea transpunerii Directivei 2012/17/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iunie 2012 de modificare a Directivei 89/666/CEE a Consiliului şi a Directivelor 2005/56/CE şi 2009/101/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului în ceea ce priveşte interconectarea registrelor centrale, ale comerţului şi ale societăţilor.
    În sensul concretizării legislative a prevederilor Directivei 2012/17/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iunie 2012 proiectul de act normativ prevede :
    ○ Consacrarea sistemului de interconectare a registrelor comerţului şi a rolului în cadrul acestui sistem al registrului central al comerţului ;
    ○ Stabilirea categoriilor de informaţii disponibile prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului şi pe portalul de servicii online al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului si reglementarea modalităţii de transmitere a acestora potrivit prevederilor Directivei;
    ○ Modalitatea de asigurare a interoperabilităţii registrului central al comerţului şi a registrelor comerţului teritoriale cu sistemul de interconectare a registrelor comerţului documentele şi informaţiile fiind disponibile în format standard de mesaj şi accesibile prin mijloace electronice;
    ○ Principiul alocării identificatorului unic profesioniştilor supuşi obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului precum şi identificarea modalităţii de stabilire a formulei acestuia ;
    ○ Procedura de comunicare şi tipurile de informaţii şi documente care fac obiectul acestei proceduri în privinţa dizolvării, lichidării, insolvenţei şi după caz radierii societăţilor înfiinţate in state ale Uniunii pentru care se impune efectuarea comunicărilor de documente şi informaţii către statele membre unde aceste societăţi au înfiinţat sucursale ;
    ○ Reglementarea modalităţii de notificare cu privire la producerea efectelor fuziunii transfrontaliere şi a succesiunii consecinţelor derivate din cronologia prestabilită în care decurge publicitatea legală în situaţii cu impact transfrontalier ;
    Modificările propuse vizează în subsidiar şi:
    – introducerea identificatorului unic ca element suplimentar de control al fluctuaţiilor reale ale activității agenților economici, măsurile propuse permiţând identificarea profesioniștilor activi;
    – asigurarea corelării prevederilor Legii societăților nr. 31/1990 cu noul Cod civil și noul Cod de procedură civilă în materia ipotecii asupra părților sociale;
    – asigurarea interpretării unitare a dispozițiilor art. 25118 din Legea nr. 31/1990 prin clarificarea soluției acestei norme în sensul prevederii exprese a faptului că rapoartele expertului/experților independenți sunt obligatorii în cazul în care cel puțin una dintre legislațiile aplicabile fuziunii transfrontaliere prevede astfel;
    – îmbunătățirea mecanismelor legale de dizolvare, lichidare și radiere, inclusiv prin corelarea cu dispozițiile Legii nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență facilitându-se soluționarea cu celeritate a cererilor care privesc aceste proceduri;
    – transferul competentei de prelungire a perioadei de lichidare voluntară de la tribunal la oficiul registrului comerţului, aceasta fiind de natură a reduce/simplifica formalitățile de lichidare, dar şi pentru a degreva instanțele judecătorești;
    – asanarea mediului de afaceri prin radierea, din oficiu, de către registrul comerțului a societăților aflate în lichidare de mai mult de 7 ani în urma aplicării dispozițiilor Legii nr.314/2001 pentru reglementarea situației unor societăți comerciale și a Legii nr.359/2004 privind simplificarea formalităților la înregistrarea în registrul comerțului a persoanelor fizice, asociațiilor familiale și persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum și la autorizarea funcționării persoanelor juridice se vor radia, din oficiu, din registrul comerțului.
    Proiectul de lege si expunerea de motive AICI
    *(Până la transpunerea Directivei 2012/17/UE, EBR reprezintă singura rețea de registre comerciale care operează la nivel European, însă România nu este membră. Vedeţi aici portalul European Business Register (EBR) .