ANUL REVOLUȚIEI DIGITALE ÎN AVOCATURĂ
2017 este anul în care digitalizarea profesiei de avocat a fost continuu pe ordinea de zi a reuniunilor profesionale din întreaga lume. Cum știm, și tema propusă de Consiliul Barourilor Europene (CCBE) pentru sărbătorirea Zilei Avocaților Europeni din acest an este ”Avocații în e-voluție. În ce mod transformarea digitală poate întări relația cetățean avocat”. Prin această propunere, CCBE ține să ne atragă atenția că profesia se schimbă fundamental, că multe din activitățile clasice ale avocatului, cu precădere cele care țin de organizare, sunt preluate de mașini. Însă, mesajul pe care ni-l transmite CCBE este acela că trebuie să folosim tehnologia pentru a întări relația cetățean-avocat și nu a lupta împotriva curentului. Schimbarea este iminentă și ceea putem face este să ne adaptăm.
În ce constă această adaptare? În a folosi tehnologia în comunicarea cu clientul și în organizarea muncii avocațiale, concomitent cu conștientizarea atuurilor profesionale, care constau în impunerea principiilor fundamentale, pe care roboții nu le pot aplica.
Aș fi vrut să spun că numai un avocat bine pregătit poate aduce argumentele legate de rațiunea legii, poate intui spiritul legii și poate lupta, într-un litigiu, cu un adversar, cu aceste argumente. Dar, mă gândesc acum la faptul că până odinioară se credea că niciun soft nu ar putea învinge un campion la un joc de Go, care, pe lângă strategie, presupune și multă creație, mai ales intuiție. Dar iată că s-a întâmplat și acest lucru! Pentru prima oară, un algoritm Google l-a învins pe numărul unu mondial la Go, în 2015. La șah, acest lucru s-a întâmplat în 1997, când robotul IBM l-a învins pe Kasparov. Roboții înving omul! Inteligența umană e depășită de inteligența artificială! Și atunci, ce-i rămâne omului?
Din fericire, nevoile umane nu se limitează la răspunsuri seci scoase din algoritmi. Continui să cred că, totuși, aceste aplicații nu pot înlocui relația intuitu personae a avocatului cu clientul său. Nu pot înlocui independența avocatului, respectarea secretului profesional și a confidențialității cauzelor, demnitatea, onoarea și probitatea, competența profesională sau loialitatea față de client. Pentru că orice om are temeri să încredințeze secrete unui robot, mai ales în era supravegherii tehnice informaționale în masă, care se accentuează concomitent cu lupta împotriva terorismului și a criminalității. Orice om are nevoie de loialitate, de încredere că secretul său nu va fi divulgat. Omul poate aduce plus valoare acestor răspunsuri prin competență înaltă și inovație.
Este nevoie de o coeziune a profesiei, pentru a impune aceste principii, pentru a le face cunoscute unui public nou, format din tineri crescuți cu tehnologia în casă, care se bazează pe motoarele de căutare la fiecare pas pe care îl fac în viață. Nu spun că e un lucru rău, doar să fim atenți la acest aspect! Inclusiv când au o problemă juridică, ei se bazează pe Internet și dacă vor găsi soluții, le vor folosi. Că e bine, că e rău, nici nu mai contează când acesta este curentul. Aceasta este realitatea! Ce pot face oamenii avocați să se remarce, cu atuurile lor în fața acestui val informațional?
În opinia mea, prin conștientizarea și afirmarea principiilor fundamentale ale profesiei, pot realiza mult, în acest context. Dar, mi-aș dori foarte mult să aud părerile avocaților în această privință! Pentru că, în căutările mele pe Internet, am găsit extrem de puține opinii ale avocaților români în legătură cu modul în care am putea face față acestor transformări digitale, deși problema se constituie într-o chestiune extrem de acută.
Este foarte clar că avem nevoie de formatori în economia digitală, în justiția digitală, în avocatura digitală. La nivelul Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR) și al Barourilor trebuie să stimulăm inovația, să ne pregătim, indiferent de vârstă, dacă vrem să facem față acestui val.
A lupta împotriva curentului e o cauză pierdută!
În informările zilnice pe care Uniunea le transmite barourilor și consilierilor UNBR, această temă a fost în permanență prezentă. Au fost transmise studii, articole din țările Uniunii Europene, referitoare la modul în care sunt abordate și eventual rezolvate aceste aspecte. Barourile le pot retransmite avocaților, cu respectarea chestiunilor legale privind protecția datelor personale. De aceea, mă aștept, de la barouri, să pună în discuție, cu avocații, această problematică, pentru că nu e o fantezie, ci o realitate apropiată.
Dacă până nu demult, serviciile avocațiale se desfășurau aproape exclusiv în spațiul cabinetului, astăzi asistăm la o dematerializare a acestor servicii, care permite ca acestea să ajungă mai ușor la publicul larg. În România, demersurile în acest sens sunt încă destul de slabe, dar, după cum merg lucrurile, într-un an, maxim doi, astfel de platforme vor putea deveni funcționale. Ele există deja, dar nu sunt prea căutate și folosite de toți avocații. Viitorul e însă foarte aproape, mult mai aproape decât credem!
Un studiu recent Deloitte arată că ”tehnologia nu înlocuiește încă munca avocaților, dar majoritatea cred că acest lucru se va întâmpla în următorii cinci ani”[1].
Cinci ani înseamnă extrem de puțin, mai ales în condițiile în care tehnologia evoluează atât de repede, încât e aproape imposibil de anticipat ce se va întâmpla în următorii cinci ani. Să ne gândim doar la anul 2012, în care problemele profesiei erau cu totul altele, când ne luptam cu barourile paralele, cu entități fizice, cu acțiunile lor materializate, care ne permiteau să acționăm conform unor reguli cunoscute.
Apariția ”roboților avocați”, a platformelor online de consultanță juridică sau a comparatoarelor profesionale poate crea o stare de disconfort și temeri justificate în rândul avocaților. Unii dintre dumneavoastră vor spune că se încalcă legea și sunt convins că aveți suficiente argumente să susțineți acest lucru. Dar nu știu dacă este o idee bună să ne ”certăm” cu roboții sau cu cei din spatele lor, să-i dăm în judecată! Pentru că la ritmul în care evoluează tehnologia vor apărea zilnic softuri noi. O idee mai bună este să ne canalizăm energia să colaborăm cu acești roboți pentru a ne eficientiza munca!
Justiția e încă dezorientată în fața efectelor digitalizării profesiei de avocat, legislația e rămasă mult în urmă, nu poate ține pasul cu evoluția tehnologică.
Cererea de servicii avocațiale s-a schimbat. Clienții vor servicii integrate, vor răspunsuri instant și multidisciplinare la problemele lor, întrucât concurența nu așteaptă. Tehnologia ne poate ajuta să răspundem acestor cereri, însă comportă și riscuri legate de deontologie, în special. În acest sens a fost adoptată rezoluția UNBR privind ”Principiile de integritate în activitățile profesionale desfășurate de avocați în profesii compatibile cu cea de avocat și în conlucrările interprofesionale pentru furnizarea de servicii profesionale integrate”.
Avocații trebuie să înțeleagă toate aceste schimbări și să se adapteze, să caute soluții inovative cu care să facă față acestei concurențe frontale cu roboții.
Comunicarea contează foarte mult! Avocații trebuie să-și afirme atu-urile participând la dezbaterile legislative, sociale, comunicând pe Internet și în rețelele sociale cu bună credință și aproape de cetățeni.
În ultimul an, UNBR a întreprins o serie de demersuri în privința digitalizării profesiei. Unul dintre acestea este de a le ușura munca prin crearea unei platforme în care pot dicta cererile și dictarea se transformă în scris. E vorba despre un program conversie audio-text, în care este asigurată securitatea, siguranța, deoarece nu se conservă nimic din suportul verbal sau scris! Tot în ideea trecerii la revoluția digitală, sunt în curs de dezvoltare aplicații funcționale în ”Tabloul național al avocaților” creat pe site-ul UNBR, precum și Registrul informatic al actelor atestate de avocat. Aplicațiile sunt disponibile (sau în curs de dezvoltare/finalizare) avocaților din „Contul avocatului” aflat pe site-ul www.unbr.ro . Acestea au multe funcționalități, pe care le veți descoperi pe site-ul UNBR, pe măsură ce vor fi finalizate. Ca exemplu, acestea se referă la interconectare cu Casa de Asigurări a Avocaților, pentru avocații din Baroul București, sesizarea electronică a Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, interconectare cu portalul EMAP folosit de instanțe pentru verificarea avocaților cu drept de exercitare a profesiei de avocat, instrumente de transmitere securizată și de transfer de informații criptate etc.
Ne gândim și la posibilități de extindere a mecanismului de plăți și pentru alte categorii de activități, la planificarea unitară a acordării asistenței judiciare, punct unic de acces pentru instrumente legislative și chiar pentru programe special pregătite pentru acces la informații juridice.
La ultimele ședințe ale Comisiei Permanente a UNBR și a Consiliului UNBR s-a pus problema implementării accesului avocatului la dosarul electronic, la instanțele unde există un astfel de dosar, fără a fi necesară semnătura electronică, dacă se va implementa sistemul autentificării prin aplicația Tabloul avocaților, în urma încheierii unui Protocol încheiat cu CSM.
S-a propus, de asemenea, ca Sistemul ECRIS să conțină, într-un câmp separat, numele avocatului care reprezintă clientul în cauză. Astfel, datele avocatului sunt înregistrate într-un mod care ar permite comunicarea chiar accelerată cu avocatul și, pe de altă parte, s-ar putea crea o legătură între sistemul ECRIS și Tabloul avocaților fiecărui barou. S-ar detecta mai ușor cazurile de exercitare fără drept a profesiei de avocat.
Indiferent ce ar face UNBR sau barourile, concurența serviciilor digitale rămâne și nu poate fi stopată în condițiile în care acesta este trendul mondial. Cei care doresc să prindă trenul noilor tehnologii, trebuie să se grăbească! Sunt barouri care au comunicat că asigură pentru avocați abonamente în sistem colectiv la site-uri de informație juridică ! Uniți poate realizăm acest deziderat cu resurse drămuite!
Vă rog să nu ezitați să veniți cu idei inovative, prin care să facem față revoluției digitale. Dacă profesia e coagulată, vom reuși să învingem orice obstacol și să-l transformăm în oportunitate!
Președintele UNBR
av. Gheorghe Florea
[1] Studiu global “Tendințe în serviciile juridice”: profesia de avocat se schimbă fundamental