Minuta Ședinței Comisiei Permanente a Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR) din 26-27.01.2024
Ordinea de zi a ședinței a fost următoarea:
1. Aprobarea procesului verbal al ședințelor Comisiei Permanente din 15 decembrie 2023, 07 ianuarie 2024 (videoconferință) și 11 ianuarie 2024 (videoconferință);
2. Demersuri întreprinse în urma analizei informațiilor apărute în spațiul public cu privire la o pretinsă breșă de securitate a platformei IFEP. Măsuri viitoare;
3. Analiza impactului măsurilor luate de profesia de avocat referitor la continuarea protestului magistraților și grefierilor;
4. Măsuri organizatorice privind Congresul Avocaților 2024 (tematică, locație, invitați etc);
5. Masuri pentru organizarea examenului de primire în profesia de avocat (sesiunea aprilie 2024); Propuneri de modificare/completarea a Regulamentului privind examenul de primire în profesie;
6. Analizarea ultimelor date privind execuția bugetară 2023; Prezentarea Proiectului de buget 2024; Discuții asupra propunerilor privind investirea disponibilului financiar din sistemul UNBR și CAA;
7. Aplicarea noilor prevederi ale art. 14 lit. a) din Legea nr. 51/1995; Soluționarea contestațiilor/ plângerilor/solicitărilor în materia nedemnității profesionale aflate pe rolul UNBR;
8. Lucrări curente; Propuneri privind soluțiile la lucrările nesoluționate din Tabelul de lucrări al ședinței Consiliului UNBR din 16-17.12.2023, pe baza mandatului acordat de Consiliul UNBR;
9. Diverse.
La ședință au participat Președintele Casei de Asigurări a Avocaților și Decanul Baroului Bihor, în calitate de barou gazdă al ședinței Comisiei Permanente.
1. Comisia Permanentă a analizat situația determinată de informațiile apărute în spațiul public cu privire la o pretinsă breșă de securitate a platformei IFEP și a decis măsurile ce vor fi luate pe viitor în ce privește siguranța datelor incluse pe platformă.
Comisia Permanentă a luat act de următoarele:
– sesizarea UNBR transmisă Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) privind potențiala încălcare a prevederilor legale ca urmare a informațiilor privind săvârșirea unui pretins incident de securitate rezultat din accesarea și stocarea neautorizată a datelor cu caracter personal aparținând avocaților membri ai Barourilor componente ale UNBR, săvârșită de entități neautorizate;
– sesizarea ANSPDCP adresată UNBR prin care s-a dispus efectuarea unei investigații și răspuns UNBR la aceasta și la cererea de informații transmisă;
2. Comisia Permanentă a luat act de finalizarea negocierilor cu privire la actualizarea Protocolului tripartit privind onorariile pentru prestațiile avocațiale din oficiu și a avizat forma finală a acestuia, urmând ca semnarea să aibă loc în perioada următoare. Au avut loc 5 întâlniri de lucru cu reprezentanții Ministerului Justiției și ai Ministerului Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, desfășurate în 01.11.2023, 06.12.2023, 19.12.2023, 09.01.2024 și 15.01.2024. Modificările operate și agreate în urma negocierilor au fost determinate de modificarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată, prin Legea nr. 89/2023, precum și de evoluțiile economico-financiare și de necesitatea introducerii unor noi categorii de cereri pentru care se impune stabilirea cuantumului onorariului. Negocierile au avut la bază draft-ul cu modificările formulate de UNBR, pe baza propunerilor înregistrate în cadrul Congresului Avocaților 2023, precum și a propunerilor transmise de avocații din țară.
3. Comisia Permanentă a discutat măsurile inițiale referitor la organizarea Congresului avocaților 2024 privind tematica acestuia, locația, potențialii invitați (țară și străinătate), materialele ce trebuie întocmite, calendarul măsurilor organizatorice de pregătire a acestuia etc.
4. Pe baza mandatului acordat de Consiliul UNBR, Comisia Permanentă a stabilit măsurile privind organizarea examenului de primire în profesie – sesiunea aprilie 2024 – (locul și calendarul de desfășurare, tematica, regulamentul, taxa de examen). Decizia va fi publicată pe website-urile UNBR și INPPA în cel mai scurt timp.
5. Comisia Permanentă a luat act și a dezbătut materialele aferente celorlalte puncte ale ordinii de zi.
6. Comisia Permanentă a analizat 16 solicitări de ajutor financiar din Fondul de Solidaritate a avocaților. Pentru cazuri medicale grave ale unor avocații aflați în exercițiul profesiei sau pensionați, care au determinat costuri ce nu sunt suportate de la bugetul de stat, Comisia Permanentă a aprobat ajutoare în cuantum de aproximativ 355 000 lei.