Sunt 3 milioane de copii la nivel preuniversitar în România. Este vorba despre o masă de tineri expuși unor fapte ce pot atrage sancțiuni penale, în acord cu vârsta și discernământul lor în formare.
Traversăm al treilea an de pandemie, perioadă în care au apărut noi reguli, precum și o altă paradigmă în abordarea tuturor domeniilor societății. Ne adaptăm cu toții pentru a face față unui nou mod de viață.
În acest context, Uniunea Națională a Barourilor din România promovează un important proiect la nivel național, având convingerea că educația juridică este mai mult decât oricând necesară tinerilor, în evoluția lor ca viitori membri ai societății.
A explica situații de viață care îi preocupă, prin prisma normelor de drept, a consecințelor juridice, înseamnă a le da putere tinerilor să ia decizii informate în plan personal și profesional, precum și să acționeze într-o manieră angajată și pozitivă în societate.
Scopul proiectului Fii avocat în școala ta este de a sprijini tinerii pentru ca aceștia să poată reacționa adecvat la problemele generației lor. Educația juridică timpurie contribuie la sentimentul de apartenență la comunitatea și la cultura națională. Promovarea unei culturi primitoare pentru tineri presupune promovarea valorilor democratice ale societății. Aceste valori democratice – egalitatea, dreptatea, respectul pentru convingerile și opiniile celorlalți – sunt intrinsec legate de lege.
Fii avocat în școala ta este un proiect care își propune să provoace mintea tinerilor, să-i scoată din zona de confort pentru ca ei să-și pună întrebări. Ne dorim să le transmitem acestora faptul că libertăți fundamentale, născute din revoluții, cum este libertatea de expresie și de opinie, pot avea reversuri fatale ca pornografia sau extremismul.
Or, soluția magică se află în ei și în felul în care percep realitățile din jurul lor.
„Fii avocat în școala ta!” este un proiect al Uniunii Naționale a Barourilor din România, care se va desfășura la nivel național, în considerarea faptului că implicarea avocaților în viața comunității este esențială pentru întărirea respectului cetățenilor față de profesie.
Responsabilitatea socială în domeniul educației reprezintă o cale de a promova imaginea profesiei, de a obține încrederea, respectul și recunoștința cetățenilor și de a face cunoscut rolul avocatului în societate (de apărător al cetățeanului, al drepturilor și libertăților fundamentale și nu de complice al infractorilor, cum este perceput în ultima vreme).
De aceea, educația juridică în școli este domeniul predilect al campaniei de responsabilitate socială organizate de UNBR în perioada 2022-2023, scopul acesteia fiind promovarea culturii legalității și responsabilității în societate încă de pe băncile școlii și evidențierea rolului avocatului în apărarea drepturilor și libertăților fundamentale.
Proiectul se desfășoară pe două paliere: educația non-formală și educația formală.
> Educația juridică non-formală
Educația juridică poate fi promovată în școli și în mod non-formal, cu mai multă flexibilitate și creativitate în alegerea acțiunilor și a tematicii care pot fi abordate de către avocați împreună cu elevii.
Aceasta se desfășoară, în general, pe bază de voluntariat și protocoale de colaborare cu partenerii din sistemul educațional.
> Educația juridică formală
Prin Legea nr.273/2021[1], educația juridică face parte din domeniile de competențe cheie la nivel preuniversitar (gimnaziu și liceu) începând cu anul școlar 2022-2023, iar prin Legea nr 184/2021[2], exercitarea profesiei de avocat este compatibilă cu activitățile didactice cu conținut juridic în învățământul liceal și gimnazial.
Pentru a participa la educația juridică formală, avocații trebuie să îndeplinească o serie de condiții prevăzute de Legea educației naționale.
De asemenea, o prioritate este implicarea Departamentului de Educație Juridică (DEJ) din cadrul UNBR în elaborarea programei școlare de predare a modulului de educație juridică în cadrul Educației antreprenoriale, financiare și juridice, care trebuie realizată până la începutul anului școlar 2022-2023.
2022-2023, cu posibilitate de prelungire.
Departamentul Educație Juridică al UNBR (DEJ) va realiza Fișa de atribuții pentru coordonatorii de Proiect de la nivelul fiecărui Barou.
Copiii trebuie să devină conștienți de omniprezența legii în viața lor și să înțeleagă originea și necesitatea regulilor. Ei vor putea astfel să înțeleagă mai bine că limitele și interdicțiile din viața lor de zi cu zi sunt însoțite de drepturi, libertăți și responsabilități. Această bază solidă de cunoaștere va fi fundația unui proces educațional util de-a lungul vieții.
Formarea reflexelor juridice ale tinerilor le va da încredere în capacitatea lor de a acționa în cunoștință de cauză și de a depăși dificultățile cu care se vor confrunta în viață.
Mai mult, copiii mici sunt deja în contact cu legea; ei cer adesea să înțeleagă „de ce” le sunt impuse anumite reguli și sunt profund îngrijorați atunci când simt nedreptate. Cu cât un individ este conștient mai devreme de prezența legii în viața sa și de rolul pe care îl poate juca în evoluția acesteia, cu atât relația sa cu legea este mai pozitivă și participativă.
Educația juridică este o abilitate inter-curriculară, astfel încât dobândirea de către tineri a unor minime noțiuni de drept contribuie la o societate democratică sănătoasă, inclusiv printr-o mai bună înțelegere a unor noțiuni și concepte prezente în cadrul altor materii.
Orice act educațional este, în esență, preventiv, astfel încât inițierea în drept încă din școală are un rol important în combaterea violenței și delincvenței juvenile
Avocații au un rol esențial în promovarea statului de drept și a unei culturi a legalității, precum și a valorilor și atitudinii pozitive față de lege a generațiilor viitoare.
Avocații pot inspira tinerii să devină cetățeni activi, să ia decizii responsabile din punct de vedere etic în viața lor de zi cu zi și să demonstreze empatie și respect pentru ceilalți membri ai societății.
În cadrul deschis și flexibil al modulelor de educație juridică non-formală în școli, avocații voluntari vor încuraja elevii să reflecteze și să își exprime opinia cu privire la probleme juridice din viața cotidiană.
Coordonator: Av Luminița IOANA
Av. Doina Stupariu | 1. Vaslui 2. Iași 3. Neamț 4. Suceava 5. Botoșani 6. Bacău 7. Vrancea |
Av. Andreea Ciurea | 1. Brașov 2. Harghita 3. Covasna 4. Mureș 5. Sibiu 6. Buzău 7. Alba 8. Cluj |
Av. Teodora Calipetre | 1. Constanța 2. Tulcea 3. Brăila 4. Galați 5. Ialomița 6. Giurgiu 7. Călărași |
Av. Luminița Ioana | 1. Argeș 2. Olt 3. Vâlcea 4. Dâmbovița 5. Dolj 6. Gorj 7. Timiș 8. Mehedinți |
Av. Ema Antonescu | 1. Prahova 2. Caraș-Severin 3. Hunedoara 4. Bihor 5. Arad 6. Bistrița 7. Maramureș 8. Sălaj 9. Satu-Mare |
Av. Silvana Racoviceanu | 1. București 2. Ilfov 3. Teleorman |
Notă: Selecția echipelor de proiect se va face până la data de 28.02.2022.
[1] Legea nr. 273 din 16 noiembrie 2021 pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 cu modificările și completările ulterioare
Articolul 68 (1) Curriculumul național pentru învățământul primar și gimnazial se axează pe 8 domenii de competențe-cheie care determină profilul de formare a elevului: (…) f) competențe antreprenoriale, financiare și juridice;
Articolul 344 (1) Atribuțiile centrelor comunitare de învățare permanentă la nivel local sunt următoarele:
(…) c) oferă servicii educaționale pentru copii, tineri și adulți prin:
(iv) programe de educație antreprenorială, financiară și juridică;
[2] Legea nr. 184 din 1 iulie 2021 privind modificarea art. 16 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat
Articolul 16: Exercitarea profesiei de avocat este compatibilă numai cu: (…) b) activități și funcții didactice în învățământul superior, activități didactice cu conținut juridic în învățământul liceal și gimnazial.