UNBR se opune ferm proiectului legislativ care urmărește eliminarea secretului profesional al avocaților
● Măsura legislativă contravine drepturilor fundamentale precum și legislației și jurisprudenței europene
Comisia Permanentă a UNBR a analizat în ședința de joi, 23 ianuarie 2025, proiectul legislativ (B662/2024) pentru modificarea Legii nr. 129/2019 privind combaterea spălării banilor și a constatat că propunerea de abrogare a art. 33 alin. (5) din această lege, dacă ar fi adoptată, ar avea ca efect eliminarea protecției secretului profesional al avocaților.
UNBR avertizează că o astfel de măsură legislativă reprezintă un atac direct asupra dreptului fundamental la apărare al cetățenilor, subminând principii esențiale într-un stat de drept, precum confidențialitatea relației avocat-client și garanțiile independenței avocatului. Dacă propunerea ar fi votată, avocații ar fi obligați să furnizeze informații confidențiale obținute de la client în exercitarea profesiei. Astfel, cetățenii ar pierde garanția confidențialității comunicării cu avocații lor, expunându-se riscului ca informațiile să fie folosite împotriva lor.
UNBR avertizează că eliminarea acestei protecții legale contravine flagrant normelor europene și jurisprudenței europene. Noul pachet AML, adoptat de Parlamentul European în 2024, întărește consecvent secretul profesional al avocatului, recunoscându-l ca o garanție esențială a justiției corecte:
– Regulamentul (UE) 2024/1624 din 31 mai 2024, par. (12) subliniază că „ar trebui să existe exceptări de la orice obligație de raportare a informațiilor obținute fie înaintea unei proceduri judiciare, în timpul acesteia sau după încheierea acesteia, fie în cursul evaluării situației juridice a unui client, deoarece astfel de informații fac obiectul secretului profesional al avocatului. Prin urmare, consultanța juridică ar trebui în continuare să facă obiectul obligației de a păstra secretul profesional (…) ”
– Directiva (UE) 2024/1640 din 31 mai 2024 (par.89) „Informațiile care fac obiectul secretului profesional al avocatului nu ar trebui colectate și nici consultate în contextul sarcinilor de supraveghere (…)”
De asemenea, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) subliniază constant importanța consolidării dreptului la un proces echitabil prin garantarea independenței avocaților și a respectării secretului profesional în exercitarea profesiei de avocat.
– Hotărârea CJUE din 29 iulie 2024 Belgian Association of Tax Lawyers și alții împotriva Premier ministre/Eerste Minister (cauza C-623/22): confidențialitatea relației dintre avocat și clientul său beneficiază de o protecție cu totul specifică ce ține de poziția unică pe care o ocupă avocatul în cadrul organizării judiciare a statelor membre, precum și de misiunea fundamentală care îi este încredințată și care este recunoscută de toate statele membre.
În timp ce țări precum Spania și Austria protejează ferm secretul profesional al avocaților, România riscă să devină un exemplu negativ, ignorând normele europene și angajamentele asumate. Invocarea raportului Comitetului MONEYVAL de către inițiatorii acestei propuneri este nejustificată, având în vedere că aceste recomandări nu se referă la înlăturarea secretului profesional al avocatului și sunt depășite de noile reglementări europene din 2024.
UNBR cere intervenție urgentă, solicitând Parlamentului României să respingă această propunere care încalcă principiile statului de drept și să mențină forma actuală a art. 33 alin. (4) și (5) din Legea nr. 129/2019. UNBR solicită Parlamentului să respecte angajamentele internaționale ale României și să apere drepturile fundamentale ale cetățenilor săi. Orice altă decizie ar însemna un regres ireparabil pentru democrația și statul de drept din România, prin subminarea apărării cetățenilor.
În numele Comisiei Permanente a UNBR,
Președintele UNBR, Traian Briciu