Clarificarea modalităţii de operare a diviziunii patrimoniale în materia profesiei de avocat până la adoptarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Registrului electronic al evidenţei patrimoniului de afectaţiune al avocaţilor
Publicată în Monitorul Oficial nr. 0173 din 12.03 2015
În contextul consacrării principiului divizibilității patrimoniului de către Noul Cod Civil este necesară stabilirea unui cadru normativ clar în domeniul patrimoniului de afectațiune profesională, care să asigure o mai mare securitate a circuitului civil atît în privința transferului de mase patrimoniale, cât și în privința răspunderii patrimoniale, cu implicații directe în materia executării silite a acestor bunuri afectate profesiei.
Noile reglementări privind Statutul profesiei de avocat, prevăzute în Hotărârea UNBR nr.1069 din 7 martie 2015, au rol de dispoziții tranzitorii, aducând clarificări în privința modalităţii de operare a diviziunii patrimoniale în materia profesiei de avocat până la adoptarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Registrului electronic al evidenţei patrimoniului de afectaţiune al avocaţilor.
Astfel, conform Hotărârii UNBR nr.1069 din 7 martie 2015, până la data care va fi stabilită în Regulamentul menționat, ”operarea diviziunii patrimoniale se face prin declaraţie înscrisă în statutul societăţii civile profesionale, în actul de înfiinţare al cabinetului individual de avocat, în convenţia de asociere a cabinetelor individuale de avocaţi, după caz, sau prin declaraţie separată, întocmită în formă scrisă şi înregistrată la baroul din care face parte avocatul. Orice creditor al unui avocat a cărui creanţă s-a născut în legătură cu profesia poate solicita baroului informaţii privind masa patrimonială afectată exercitării profesiei avocatului conform declaraţiilor înregistrate la barou.”
Noul Cod Civil (art. 31 și urm) a introdus principiul divizibilității patrimoniului și a prevăzut noțiunea și regimul juridic al patrimoniului de afectațiune profesională. Potrivit acestor reglementări, patrimoniile afectate exercitării unei profesii autorizate sunt patrimonii de afectațiune.
În lumina reglementărilor Codului Civil, constituirea masei patrimoniale de afectațiune, mărirea sau micșorarea acesteia ori transferul acesteia de face ”cu respectarea condițiilor de formă și publicitate prevăzute de lege”.
Delimitarea masei patrimoniale afectate profesiei are consecințe directe și în ce privește răspunderea patrimonială a titularului patrimoniului divizat.
Această diviziune pune la adăpost patrimoniul profesional al avocatului de creditorii personali: ”Bunurile care fac obiectul unei diviziuni a patrimoniului afectate exerciţiului unei profesii autorizate de lege pot fi urmărite numai de creditorii ale căror creanţe s-au născut în legătură cu profesia respectivă” (Art. 2324, alin. (4), teza 1, Codul Civil). Pe de altă parte, diviziunea patrimonială asigură o anumită protecție a bunurilor personale ale avocatului și ale familiei acestuia față de urmărirea creditorilor profesionali. ”Aceşti creditori nu vor putea urmări celelalte bunuri ale debitorului” ”. ( Art. 2324, alin. (4), teza a 2 a, Codul Civil)
Întrucât până în acest moment nu există o reglementare specială a condițiilor de organizare a evidenței și publicității patrimoniilor profesionale, UNBR a inițiat un proiect modificare a legii 51/1995, în vederea adoptării unor dispoziții exprese în Legea 51/1995 referitoare la stabilirea patrimoniului afectat exercitării profesiei de către avocat.
Potrivit proiectului, la art. 5, dupa alin. (9) se introd alin. (10), cu urm cuprins: ”La constituirea formelor de exercitare a profesiei și ulterior, avocatii au dreptul să stabilească patrimoniul afectat exercitării profesiei, în condițiile legii, cu procedura reglementată pentru constituirea Registrului electronic al evidenței patrimoniului de afectațiune al avocaților, în condițiile stabilite de Consiliul UNBR prin Regulamentul de organizare și funcționare. Înscrierea efectuată în registru are efecte de opozabilitate față de terți, în condițiile prevăzute de lege.
Actualmente, proiectul se află în proceduri legislative la Senat și la data de 10.03.2015 a primit aviz favorabil de la Consiliul Legislativ.
Prin urmare, până la finalizarea procedurilor legislative, care să permită adoptarea de către UNBR, în condițiile legii, a Regulamentului de organizare şi funcţionare a Registrului electronic al evidenţei patrimoniului de afectaţiune al avocaţilor, sunt necesare dispozițiile tranzitorii prevăzute de noile reglementări din Statut, care să clarifice diviziunea patrimonială.
Beneficiul reducerii pedepselor pentru cei care denunță sau facilitează tragerea la răspundere penală a celor care au săvârșit infracțiuni grave este suspendat de drept
Publicată în Monitorul Oficial nr. 185 din 18.03.2015
Cei care au comis infracțiuni și în același timp au calitatea de martori nu vor mai putea fi discriminați în acordarea beneficiului reducerii pedepsei la jumătate în funcție de gravitatea infracțiunii comise de ei înșiși.
Curtea Constituțională a admis excepţia de neconstituţionalitate a art.19 din Legea nr.682/2002 privind protecția martorilor deoarece acest text de lege exclude de la beneficiul reducerii la jumătate a limitelor pedepsei prevăzute de lege persoana care are calitatea de martor şi care nu a comis o infracţiune gravă.
Potrivit art. 19 (neconstituțional) din legea citată, ”Persoana care are calitatea de martor, in sensul art. 2 lit. a) pct. 1 si 2, si care a comis o infractiune grava, iar inaintea sau in timpul urmaririi penale ori al judecatii denunta sau faciliteaza identificarea si tragerea la raspundere penala a altor persoane care au savarsit astfel de infractiuni beneficiaza de reducerea la jumatate a limitelor pedepsei prevazute de lege.”
Prin infracțiune gravă se înțelege, potrivit art.2 lit.h) din aceeași lege, „infracțiunea care face parte din una dintre următoarele categorii: genocid și infracțiuni contra umanității și infracțiuni de război, infracțiunile contra securității naționale, terorism, omor, infracțiunile privind traficul de droguri, traficul de persoane, traficul de minori, spălarea banilor, falsificarea de monede ori de alte valori, infracțiunile privitoare la nerespectarea regimului armelor, munițiilor, materialelor explozive, nucleare sau al altor materii radioactive, infracțiunile de corupție, precum și orice altă infracțiune pentru care legea prevede pedeapsa închisorii al cărei maxim special este de cel puțin 10 ani”
Curtea Constituțională a considerat că aceasta este o discriminare între persoanele care denunță sau facilitează tragerea la răspundere penală a celor care săvârșesc infracțiuni grave, fiind încălcat principiul egalității în drepturi. Nu există nicio justificare obiectivă și rezonabilă pentru această deosebire de tratament între martorii care sunt la rândul lor cercetați pentru infracțiuni grave și cei care sunt cercetați pentru fapte mai puțin grave, se arată în considerentele Deciziei.
Neconstituționalitatea vizează numai condiția săvârșirii unei infracțiuni grave de către martor
Așadar, textul incriminat prevedea atât condiția comiterii unei infracțiuni ”grave” de către martor cât și condiția săvîrșirii unei infracțiuni ”grave” de către cel în legătură cu care furnizează informații. Din analiza deciziei CCR reiese că neconstituționalitatea vizează numai condiția săvârșirii unei infracțiuni grave de către martor.
Conform Curții, ”raţiunea cauzei de reducere a limitelor pedepsei reglementată de norma supusă controlului de constituţionalitate este aceea de a institui un instrument eficient pentru combaterea infracţiunilor grave prin determinarea persoanelor care deţin informaţii decisive în acest sens de a le furniza organelor judiciare. Prin urmare, determinantă şi suficientă pentru acordarea beneficului reducerii limitelor pedepsei este acţiunea martorului de a denunţa şi facilita tragerea la răspundere penală a altor persoane care au săvârşit infracţiuni grave, indiferent de natura şi gravitatea faptei penale comise de el însuşi. Altfel spus, atingerea obiectivului urmărit de legiuitor, respectiv acela de combatere a infracţiunilor grave ca urmare a denunţurilor şi informaţiilor furnizate de martori, se realizează şi în ipoteza în care martorul nu a comis o infracţiune gravă. Aşa fiind, comiterea de către martor a unei infracţiuni care nu se încadrează în categoria infracţiunilor grave, aşa cum sunt ele definite în art. 2 lit. h) din lege, nu poate fi un element care să îl excludă pe acesta de la beneficiul cauzei de reducere a limitelor de pedeapsă. Drept urmare, diferenţa operată de norma supusă controlului de constituţionalitate între cele două categorii de martori, după cum aceştia au săvârşit sau nu o infracţiune gravă, nu se bazează pe un criteriu raţional şi nu justifică un tratament juridic diferenţiat, Curtea reţinând că cele două categorii de martori se află în situaţii juridice identice din perspectiva incidenţei normei supuse controlului de constituţionalitate”.
Efectele Deciziei CCR în perioada suspendării de drept a dispozițiilor neconstituționale
Decizia a fost publicata în Monitorul Oficial la data de 18.03.2015. Conform Art.147 alin.(1) din Constituţie textul declarat neconstitutional este suspendat de drept de la data publicării Deciziei iar Parlamentul are la dispozitie 45 de zile să adopte un nou text în conformitate cu prevederile constituționale. Dacă Parlamentul nu adoptă, în acest termen, o nouă reglementare în acord cu prevederile Constituției, dispozițiile declarate neconstituționale ”își încetează efectele”.
În acest context, este clar că de la data publicării deciziei și până la intrarea în vigoare a noilor dispoziții care să acorde beneficial reducerii de pedeapsă indiferent de gravitatea infracțiunii comise de denunțător, reglementările neconstituționale nu se mai aplică. Prin urmare, martorii care fac denunțuri în această perioadă sau faciliteaza identificarea si tragerea la raspundere penala a altor persoane nu vor putea beneficia de reducerea pedepselor, întrucât atâta vreme cât textul este suspendat, este ca și când nu ar exista.
Expirarea termenului de 45 de zile nu are ca efect revenirea în vigoare a textului de lege ”suspendat” , așa cum se întâmplă cu actele normative suspendate prin alte acte normative de același nivel sau superioare, conform art. 66 ”Suspendarea actului normative” din Legea 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative. Dispozițiile constituționale spun foarte clar ca la expirarea acestui termen reglementările respective își încetează efectele.
Acest termen este opozabil doar Parlamentului (respectiv Guvernului în cazul Ordonanțelor de Urgență), care poate modifica sau abroga dispozițiile neconstituționale suspendate, înlocuindu-le cu altele, întrucât Curtea Constituțională nu are competența să abroge un text de lege. Însă efectele deciziei de constatare a neconstituționalității sunt similare abrogării, atâta vreme cât acestea nu se mai pot aplica, respectiv nu-și mai pot produce efectele.
Sigur că Parlamentul nu este obligat să modifice textul declarat neconstituțional printr-o decizie a CCR. Sau poate să întârzie adoptarea unui nou text, după intervalul celor 45 de zile. Această situație nu are altă consecință decât vidul legislativ în privința beneficiului reducerii pedepselor pentru cei care denunță sau facilitează tragerea la răspundere penală a celor care au săvârșit infracțiuni grave.
Curtea Constituțională a admis excepţia de neconstituţionalitate privind dispoziţiile art. 271^2 alin. (1) şi (2) din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, care prevăd că în cazul în care contestația este respinsă autoritatea contractantă va reține această garanție.
În schimb, a respins însă excepția de neconstituționalitate privind art. Art. 271^1, care prevede obligația de a constitui garanția de bună conduită, argumentând că aceasta are semnificaţia unei cauţiuni menite să asigure exercitarea corespunzătoare şi neabuzivă a drepturilor procesuale, cu toate consecinţele procesuale care decurg din finalitatea urmărită prin instituirea acesteia.
Prin urmare, contestatorii sunt în continuare obligați să plătească această garanție. Aparent numai, prin admiterea excepției cu privire la dispozițiile art. . 271^2 alin. (1) şi (2) nu ar mai exista temei legal pentru reținerea garanției de către autoritatea contractantă în cazul în care contestația este respinsă.
De fapt, dispare doar temeiul reținerii garanției ope legis. În considerentele Deciziei, Curtea dă indicații foarte clare cu privire la modul în care trebuie soluționată această problemă, în funcțe conduita procesuală a contestatorului.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate admise
Dispoziţiile art. 271^2, alin. 1 și 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 care au următorul cuprins:
Motivele admiterii excepției de neconstituționalitate privind dispozițiile care prevăd reținerea ope legis a garanției de bună conduită în cazul în care contestația este respinsă
Curtea a reținut că dacă prin dispoziţiile art. 271^1 alin. (1) din OUG nr. 34/2006 s-a instituit, în sarcina contestatorului, obligaţia depunerii unei garanţii de bună conduită „în scopul de a proteja autoritatea contractantă de riscul unui eventual comportament necorespunzător” şi care nu contravin prevederilor constituţionale privind accesul liber la justiţie (a se vedea paragrafele 34-37 din Decizie), dispoziţiile art. 271^2 alin. (1) şi (2) nu mai respectă scopul pentru care garanţia de bună conduită a fost instituită, întrucât în cazul respingerii contestaţiei de către Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) sau de către instanţa de judecată autoritatea contractantă are obligaţia de a reţine, ope legis, garanţia de bună conduită.
Din analiza prevederilor legale criticate, Curtea a observant că, respingând contestaţia, CNSC , respectiv instanţa judecătorească nu au competenţa legală de a dispune prin decizie/hotărâre cu privire la soarta garanţiei de bună conduită constituită în favoarea autorităţii contractante. Reţinerea sumelor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 de către autoritatea contractantă operează de drept, în temeiul art. 271^2 alin. (1) şi (2), ca urmare a respingerii contestaţiei.
Rezultă că indiferent de conduita procesuală a contestatorului, acesta este sancţionat cu pierderea garanţiei depuse potrivit legii. Prin reţinerea necondiţionată a garanţiei de bună conduită, legiuitorul ignoră prezumţia bunei-credinţe în exercitarea drepturilor procedurale aplicabile în materie civilă, cât şi în domeniul dreptului administrativ, prezumând automat reaua-credinţă şi comportamentul necorespunzător ale contestatorului a cărui contestaţie este respinsă. Astfel, OUG nr. 34/2006 instituie o veritabilă sancţiune aplicabilă persoanei care, în apărarea intereselor legitime, atacă actul autorităţii contractante la CNSC sau la instanţa judecătorească, fără ca vreo autoritate îndrituită în acest sens să stabilească caracterul abuziv al unei astfel de contestaţii/ cereri/plângeri.
Acestea sunt principalele argumente pentru care Curtea a constatat că dispoziţiile care prevăd reţinerea necondiţionată a garanţiei de bună conduită în cazul respingerii contestaţiei/ cererii/plângerii, sunt neconstituţionale, întrucât este îngrădit accesul liber la justiţie – art. 21 alin. (1) din Constituţie prin descurajarea contestatorului de a formula o contestaţie/ cerere/plângere, considerându-se de plano că orice respingere se converteşte într-o sancţiune pentru un comportament necorespunzător.
De asemenea. Curtea a mai constatat că prin reţinerea necondiţionată a acestei garanţii de bună conduită este afectat şi dreptul de proprietate privată prevăzut de art. 44 din Constituţie, diminuarea patrimoniului autorilor contestaţiilor/cererilor/plângerilor neputând fi consecinţa directă a exercitării unui drept sau libertăţi fundamentale, respectiv a unui drept procesual.
Situațiile în care CNSC sau instanța pot reține garanția de bună conduită
În motivarea Deciziei, Curtea dă indicații clare cu privire la situațiile juridice în care poate fi reținută garanția de bună conduită, în considerarea dispozițiilor constituționale privind prezumția de bună credință în exercitarea drepturilor.
Conform Curții,răsturnarea prezumţiei de bună-credinţă, prevăzută ca atare de dispoziţiile art. 57 din Legea fundamentală, nu poate fi realizată decât prin probarea relei-credinţe faţă de circumstanţele de fapt ale cauzei şi nu prin faptul că persoana şi-a exercitat anumite drepturi şi libertăţi fundamentale.
În ceea ce priveşte drepturile procesuale, Curtea reține că buna-credinţă a fost transpusă la nivel infraconstituţional prin art. 12 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, potrivit căruia drepturile procesuale trebuie exercitate cu bună-credinţă, potrivit scopului în vederea căruia au fost recunoscute de lege, astfel că instanţa judecată şi, după caz, CNSC trebuie să ţină seama de modul concret în care a avut loc o asemenea exercitare a drepturilor procesuale pentru a răsturna prezumţia iniţială.
Curtea subliniază faptul că o atare operaţiune juridică trebuie să se circumscrie unor elemente de fapt, adecvate, obiective şi cuantificabile, pentru a duce la finalitatea urmărită, astfel încât nu orice circumstanţă a cauzei să ducă la răsturnarea prezumţiei de bună-credinţă.
Decizii ”în lanț” ale Curții Constituționale prin care sunt desființate dispozițiile din codul de procedură penală care încalcă dreptul la un proces echitabil în componentele sale privind contradictorialitatea, oralitatea și egalitatea armelor
Decizia Curții Constituționale din data de 17 martie 2015 privind neconstituţionalitate a dispozițiilor art.549¹, alineatele (2), (3) și (5) din Codul de procedură penală, continuă seria excepțiilor admise deoarece exclud participarea procurorului și a altor personae interesate la diferite proceduri din cadrul procesului penal.
De data aceasta, decizia Curții privește procedura de confiscare sau desfiinţare a unui înscris în cazul clasării, prevăzută la Art. 5491.
Cu majoritate de voturi, Curtea Constituțională a admis excepţia de neconstituţionalitate privind că dispoziţiile art.549¹ alin.(2), potrivit cărora judecătorul de cameră preliminară comunică persoanelor ale căror drepturi sau interese legitime pot fi afectate o copie a ordonanţei (de clasare, n.n.), punându-le în vedere că în termen de 10 zile de la primirea comunicării pot depune note scrise.
De asemenea, Curtea a admis excepţia de neconstituţionalitate a art.549¹ alin.(3)potrivit căruia judecătorul de cameră preliminară se pronunţă „în camera de consiliu, fără participarea procurorului ori a persoanelor prevăzute la alin.(2)”, precum și pe cea privind art.549¹ alin.(5) potrivit căreia instanţa ierarhic superioară ori completul competent se pronunţă „fără participarea procurorului şi a persoanelor prevăzute la alin.(2)”.
Argumentațiile reținute în motivarea acestei soluţii pronunţate de Plenul Curţii Constituţionale vor fi prezentate în cuprinsul deciziei, care se va publica în Monitorul Oficial.
Motivele pot fi însă lesne identificate, având în vedere că instanța constituțională a fost consecventă în desființarea dispozițiilor din codul de procedură penală care încalcă dreptul la un proces echitabil în componentele sale privind contradictorialitatea, oralitatea și egalitatea armelor.
În acest sens, facem referire la:
ü Admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 341 alin. (5) din Codul de procedură penală. Soluţia legislativă potrivit căreia judecătorul de cameră preliminară se pronunţă asupra plângerii “fără participarea petentului, a procurorului şi a intimaţilor” este neconstituţională. (Decizia Curţii Constituţionale nr . 599 din 21 Octombrie 2014 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (1) lit. f) şi art. 341 alin. (5)-(8) din Codul de procedură penală (Publicată în Monitorul Oficial nr. 0886 din 5.12.2014)
ü Admiterea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art.347 alin.(3) din Codul de procedură penală raportate la cele ale art.344 alin.(4), art.345 alin.(1) și art.346 alin.(1) din același cod, întrucât aceste norme care reglementează procedura în camera preliminară omit citarea şi, respectiv, comunicarea documentelor către toate părţile interesate, încălcând astfel dreptul la proces echitabil. (DECIZIA Nr.641 din 11 noiembrie 2014 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.344 alin.(4), art.345, art.346 alin.(1) și art.347 din Codul de procedură penală (Publicată în Monitorul Oficial nr.887 din 05.12.2014)
ü Admiterea excepţiei de neconstituţionalitate cu privire la soluţia legislativă cuprinsă în art.341 alin.(10) din Codul de procedură penală potrivit căreia judecătorul de cameră preliminară se pronunţă „fără participarea procurorului şi a inculpatului”. (Decizia Curţii Constituţionale nr . 663 din 11 Noiembrie 2014 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 339-348 din Codul de procedură penală, publicată în Monitorul Oficial nr. 0052 din 22.01.2015)
ü Admiterea excepției de neconstituționalitate cu privire la soluţia legislativă de excludere a procurorului de la dezbaterea contradictorie a probelor cuprinsă în art.374 alin.(7) teza a doua din Codul de procedură penală. (DECIZIA Curții Constituționale Nr.76 din 26 februarie 2015 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.374 alin.(7) teza a doua din Codul de procedură penală, Publicată în Monitorul Oficial nr.174 din 13.03.2015)
Prin urmare, ne putem aștepta la modificări substanțiale ale codului de procedură penală, în privința asigurării participării procurorului și a părților interesate la procedură, astfel încît să fie garantat dreptul la un proces echitabil în componentele sale privind contradictorialitatea, oralitatea și egalitatea armelor
A se vedea și Newsletter UNBR Aspectele de neconstituţionalitate a procedurii camerei preliminare constatate de Curtea Constituţională. Soluţiile de lege ferenda sugerate în Deciziile CCR.
Admisibilitatea în principiu a contestaţiei în anulare în procesul penal se examinează în cameră de consiliu, fără citarea părţilor, cu participarea procurorului
DECIZIA ÎCCJ nr. 3 din 19 ianuarie 2015 privind examinarea recursului în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie privind interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 431 alin. (1) din Codul de procedură penală, Publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 150 din 2 martie 2015
Înalta Curte de Casație și Justiție a admis recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi a stabilit că art. 431 alin. (1) din Codul de procedură penală se interpretează în sensul că ”admisibilitatea în principiu a contestaţiei în anulare se examinează în cameră de consiliu, fără citarea părţilor, cu participarea procurorului”.
Prin recursul în interesul legii formulat de către procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie s-a arătat că în practica judiciară naţională nu există un punct de vedere unitar cu privire la interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 431 alin. (1) din Codul de procedură penală privind admiterea în principiu a contestaţiei în anulare referitor la participarea procurorului la desfăşurarea acestei proceduri.
În practica judiciară ai fost evidenţiate trei orientări:
Într-o primă orientare a practicii, unele instanţe au examinat admisibilitatea în principiu a contestaţiei în anulare în şedinţă publică, cu sau fără citarea părţilor şi cu participarea procurorului.
Într-o a doua orientare a practicii, alte instanţe au analizat admisibilitatea în principiu a contestaţiei în anulare în camera de consiliu, cu sau fără citarea părţilor şi fără participarea procurorului.
Într-o a treia orientare a practicii, alte instanţe au examinat admisibilitatea în principiu a contestaţiei în anulare în camera de consiliu, cu sau fără citarea părţilor, dar cu participarea procurorului.
Art. 431 din Codul de procedură penală reglementează procedura admiterii în principiu a contestaţiei în anulare:
„(1) Instanţa examinează admisibilitatea în principiu, în camera de consiliu, fără citarea părţilor.
(2) Instanţa, constatând că cererea de contestaţie în anulare este făcută în termenul prevăzut de lege, că motivul pe care se sprijină contestaţia este dintre cele prevăzute la art. 426 şi că în sprijinul contestaţiei se depun ori se invocă dovezi care sunt la dosar, admite în principiu contestaţia şi dispune citarea părţilor interesate.”
Aşa cum se poate observa, legiuitorul nu a prevăzut în mod expres participarea procurorului în această procedură prealabilă judecării în fond a contestaţiei în anulare.
Principalul argument al soluției pronunțate de Înalta Curte constă în faptul că dispoziţiile art. 363 alin. (1) din Codul de procedură penală, care consacră obligativitatea prezenţei procurorului la judecată, instituie o regulă cu caracter general, incidentă ori de câte ori este vorba despre o activitate procesuală de judecată, inclusiv în materia căilor extraordinare de atac, în lipsa unei dispoziţii exprese contrare.
De asemenea, în considerentele deciziei s-a arătat că nu este lipsit de relevanţă faptul că art. 341 alin. (5) din Codul de procedură penală a format obiectul analizei Curţii Constituţionale, care, prin Decizia nr. 599 din 21 octombrie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 5 decembrie 2014, a constatat că soluţia legislativă potrivit căreia judecătorul de cameră preliminară se pronunţă asupra plângerii „fără participarea petentului, a procurorului şi a intimaţilor” este neconstituţională.
Calificarea căii de atac în care se rejudecă fondul cauzei în condițiile admiterii cererii de revizuire ca urmare obținerii unei hotărâri favorabile la CEDO și în contextul modificărilor succesive ale normelor procedural penale
DECIZIA ÎCCJ nr. 2 din 2 februarie 2015 privind pronunţarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea chestiunii de drept în sensul de a se stabili care este calea de atac legală în urma desfiinţării deciziei date în recurs, în calea de atac a revizuirii reglementată în procedura prevăzută de art. 465 din Codul de procedură penală, Publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 159 din 6 martie 2015
Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit că, în urma desființării deciziei date în recurs, în calea de atac a revizuirii în cazul hotărârilor Curţii Europene a Drepturilor Omului, reglementată de art. 465 din Codul de procedură penală, în condițiile în care cauza a parcurs trei grade de jurisdicție (primă instanță, apel și recurs), în ultimă instanță soluționându-se recursul procurorului, calea de atac este recursul în forma și reglementarea prevăzută de lege la data judecării recursului inițial.
ÎCCJ a pronunțat o hotărâre surprinzătoare, având în vedere că, practic, readuce ”în vigoare” normele procedural penale privind recursul, abrogate după intrarea în vigoare a noului cod de procedură penală și în condițiile în care pentru această situație, legea nu prevede nicio excepție de la aplicarea imediată a noilor norme de procedură.
Argumentele în baza cărora a pronunțat această hotărâre sunt novatoare și mizează pe faptul că respectarea Convenției Europene a Drepturilor Omului și, implicit a finalității urmărite prin hotărârile CEDO, excede interpretările dreptului intern, care nu ar duce la realizarea acestei finalități.
Problema de drept apărută ca urmare a modificărilor succesive ale normelor procedural penale
Chestiunea de drept a cărei dezlegare a fost cerută este următoarea:”Care este calea de atac legală în urma desfiinţării deciziei date în recurs, în calea de atac a revizuirii reglementată în procedura prevăzută de art. 465 din Codul de procedură penală (revizuirea în cazul hotărârilor C.E.D.O.), în condiţiile în care cauza a parcurs trei grade de jurisdicţie (primă instanţă, apel şi recurs), în ultimă instanţă soluţionându-se recursul procurorului?”.
Această problemă de drept a apărut în contextul modificărilor succesive ale normelor procedural penale, constând în ”dispariţia căii de atac a recursului, respectiv calificarea căii de atac a apelului ca fiind o cale de atac integral devolutivă şi a faptului că, la epuizarea judecăţii în această cale de atac, hotărârea pronunţată este definitivă”,
Expunerea succintă a cauzei
La data de 31.01.2011, ca urmare a admiterii recursului declarat de Parchet împotriva Deciziei penale nr. 496/2003 a Tribunalului Arad, inculpatul F.C.D. a fost condamnat definitiv de către Curtea de Apel Timișoara la o pedeapsă de 15 ani închisoare, pentru săvârşirea infracţiunii de organizare, conducere sau finanţare de trafic internaţional de droguri de mare risc.
Ulterior, acesta a obținut o hotărâre favorabilă la CEDO, care a stabilit că prin condamnarea la pedeapsa de 15 ani închisoare fără audierea martorilor care figurau în dosar, în condiţiile în care celelalte instanţe de fond şi apel au dispus achitarea inculpatului, a fost încălcat dreptul acestuia la un proces echitabil.
În aceste condiții, la 2 iulie 2014, Curtea de apel Timișoara a admis cererea de revizuire formulată de F.C. D, în baza art. art 465 din Noul Cod de procedură penală (revizuirea în cazul hotărârilor CEDO). Prin hotărârea dată în revizuire a fost desfiinţată Decizia de condamnare pronunțată de Curţea de Apel Timişoara și s-a dispus rejudecarea de către această instanţă a recursului, care urma să fie recalificat în apel declarat de Parchetul de pe lângă Tribunalul.
Însă, instanța de apel a hotărât să repună în discuție calificarea căii de atac indicate de instanța de revizuire. După cum a observant și ÎCCJ, calificarea făcută de către instanţa ce a admis cererea de revizuire nu împiedică instanţa de apel să repună în discuţie calificarea căii de atac şi să dispună în consecinţă, având în vedere diferenţele majore între căile de atac prevăzute atât în legislaţia în vigoare de la 1 februarie 2014, cât şi în cea anterioară acestei date și având în vedere că de această calificare depinde judecarea pe fond a cauzei.
Cu alte cuvinte, întrebarea este cum poate fi rejudecat recursul declarat de Parchetul de pe lângă Tribunalul Arad, în urma căruia inculpatul a fost condamnat și în judecarea căruia i-au fost încălcate drepturi fundamentale, în condițiile în care potrivit noilor reguli procedural penale dispare calea de atac a recursului iar apelul devine devolutiv integral.
În aceste condiții a apărut problema de drept dacă subzistă o cale de atac împotriva Deciziei penale nr. 496/2003 a Tribunalului Arad şi dacă da, care este aceasta, apelul sau recursul prevăzut de Codul de procedură penală anterior. Această calificare corectă şi legală a căii de atac (dacă există) are o repercusiune directă asupra soluţionării fondului cauzei, întrucât de dezlegarea acestei chestiuni de drept depinde întrutotul soluţia de fond care urmează a fi adoptată în speţa de faţă.
Punctele de vedere exprimate de către curţile de apel şi instanţele de judecată arondate
La nivelul curţilor de apel şi al instanţelor de judecată arondate s-au conturat următoarele patru opinii, dintre care două majoritare:
1. În prima opinie majoritară exprimată s-a susţinut apelul este calea de atac întrucât, în actuala reglementare procesual penală, în vigoare începând cu data de 01.02.2014, recursul nu mai este prevăzut drept cale ordinară de atac, apelul fiind singura cale ordinară de atac ce poate fi exercitată împotriva hotărârii primei instanţe.
2. În cea de a doua opinie majoritară exprimată s-a susţinut că recursul este calea de atac legală întrucât, chiar dacă nicio dispoziţie procesual penală nu reglementează expres situaţia din prezenta cauză, rejudecarea (după admiterea cererii de revizuire) în etapa apelului ar lăsa fără niciun efect hotărârea pronunţată de CEDO în speţă, de vreme ce încălcarea dreptului la un proces echitabil nu s-a constatat pentru faza apelului, ci pentru recurs, iar în această situaţie procedura prevăzută de art. 465 din Codul de procedură penală nu şi-ar atinge finalitatea pentru care a fost reglementată şi nu ar constitui un remediu intern eficient pentru încetarea încălcărilor constatate, echivalând cu o neexecutare a hotărârilor pronunţate de CEDO.
3. În cea de a treia opinie s-a susţinut că nu există nicio cale de atac ce poate fi exercitată împotriva acestei decizii deoarece doar sentinţele şi încheierile, în anumite condiţii prevăzute de lege, pot fi atacate cu apel, şi nicidecum deciziile pronunţate în apel, cum este cazul în dosarul de faţă, hotărârea fiind definitivă.
4. A fost exprimat punctul de vedere conform căruia calea de atac aplicabilă în speţă este recursul în casaţie, argumentat pe faptul că dispoziţiile art. 11 din Legea nr. 255/2013 pentru punerea în aplicare a Codul de procedură penală prevede că deciziile pronunţate în apel înainte de intrarea în vigoare a Codului de procedură penală cu privire la care termenul de declarare a căii ordinare de atac prevăzute de legea anterioară nu expirase la data intrării în vigoare a legii noi sunt supuse recursului în casaţie.
Argumentele Înaltei Curți de Casaţie şi Justiţie
Potrivit hotărârii prealabile a ÎCCJ, calea de atac este recursul în forma şi reglementarea prevăzută de lege la data judecării recursului iniţial, având în vedere următoarele argumente:
Analiza dispoziţiilor art. 465 din Codul de procedură penală, referitoare la revizuirea în cazul hotărârilor CEDO, relevă că această cale extraordinară de atac are o natură juridică tipică, aparte, determinată de fundamentul, obiectul, funcţionalitatea şi funcţia sa procesuală, care o deosebeşte de celelalte căi extraordinare de atac, mai ales prin aceea că determină examinarea din nou a cauzei pe fond, prin retractarea de către instanţă a propriei soluţii, soluţie care este înlocuită cu una corespunzătoare noilor fapte şi împrejurări constatate şi de care instanţa nu a avut anterior cunoştinţă de ele.
Admiterea revizuirii impune instanţelor obligaţia de a relua procesul din stadiul în care s-a aflat partea în momentul încălcării dreptului.
Este indubitabil că atunci când Curtea Europeană constată încălcarea unui drept, impune instanţelor obligaţia de a relua procesul din stadiul în care s-a aflat partea sau mai exact reclamantul în momentul încălcării dreptului, recunoscându-i acestuia posibilitatea de a relua judecarea unei căi de atac ce a fost valabil exercitată la un anumit moment procesual şi care prin raportare la modul în care a fost soluţionată a generat o vătămare ce continuă să îşi producă efectele şi nu poate fi înlăturată decât prin rejudecarea cauzei de către instanţa în faţa căreia s-a produs încălcarea dreptului.
În plus, în caz de conflict între normele juridice internaţionale privind drepturile omului şi dreptul român, instanţa de contencios european a statuat că nu se va aplica principiul ierarhiei juridice şi nici principiul succesiunii în timp, ci se va aplica norma cea mai favorabilă pentru drepturile omului.
O măsură suficientă şi de natură să prevină pe viitor o astfel de vătămare este tocmai aceea de a recunoaşte şi de a da părţii dreptul de a fi judecată în calea de atac ce a generat încălcarea dreptului său şi nu de a supune normele de drept europene care se bucură de preeminenţă unor interpretări novatorii în raport cu dreptul intern în cauză.
Proiectul codului de procedură fiscală: Avocații sunt exceptați de la obligația furnizării de ”informații” organelor fiscale, însă sunt obligați să raporteze zilnic, către ANAF, tranzacțiile clienților de peste 5000 de euro.
Proiectul noului Cod de procedură fiscală, aprobat de Guvern în ședința din 25.03.2015, aduce o precizare în privința recunoașterii exprese privilegiului profesional al avocatului privind secretul profesional. Deși art. 67 din proiect aduce o precizare binevenită în privința recunoașterii dreptului avocatului de a refuza furnizarea de informații către organul fiscal, cu privire la datele de care au luat cunoştinţă în exercitarea activităţii lor, art. 62 le impune obligația de a raporta tranzacțiile de peste 5000 de euro ale clienților și chiar pe cele sub 5000 de euro dacă sunt mai multe și ”par a avea o legătură între ele”.
La Secțiunea a 4-a, denumită ”Dreptul de a refuza furnizarea de dovezi”, articolul 67 este intitulat generic ”Dreptul altor persoane de a refuza furnizarea de informaţii”
Potrivit art 67 din proiect:
(1) Pot refuza să furnizeze informaţii cu privire la datele de care au luat cunoştinţă în exercitarea activităţii lor preoţii, avocaţii, notarii publici, consultanţii fiscali, executorii judecătoreşti, auditorii, experţii contabili, medicii şi psihoterapeuţii. Aceste persoane nu pot refuza furnizarea informaţiilor cu privire la îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de legislaţia fiscală în sarcina lor, precum şi a informaţiilor necesare clarificării şi stabilirii situaţiei fiscale reale a contribuabilului/plătitorului cu care a avut sau are raporturi juridice.
(2) Sunt asimilate persoanelor prevăzute la alin. (1) asistenţii acestora, precum şi persoanele care participă la activitatea profesională a acestora.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (1), cu excepţia preoţilor, pot furniza informaţii, cu acordul persoanei despre care au fost solicitate informaţiile.
O primă observație este inconsecvența terminologică prin folosirea, ca sinonime, în contextul actului normativ, a noțiunilor de dovezi / informații/ probe. Dacă titlul Secțiunii a 4-a din proiect este”Dreptul de a refuza furnizarea de dovezi”, articolul 67 prevăzut în cadrul acestei secțiuni este intitulat generic ”Dreptul altor persoane de a refuza furnizarea de informaţii”.
Din contextul proiectului nu reiese delimitarea acestor noțiuni, ceea ce poate crea dificultăți în aplicarea art 67. Art. 64, alin 4 prevede că ”dovada reţinerii documentelor prevăzute la alin. (3) o constituie actul întocmit de organul fiscal, în care sunt specificate toate elementele necesare individualizării probei sau dovezii respective”. În afară folosirea conjuncției coordonatoare ”sau”, care poate crea confuzii,se remarcă folosirea improprie a noțiunii de ”individualizare a probei sau dovezii”, întrucât individualizarea privește sancțiunea dispusă în baza probelor, nu proba sau dovada în sine.
Pe de altă parte, art. 55 din proiect definește ”Mijloacele de probă”, care pot consta inclusiv în înregistrări audio video. Conținutul ”informațiilor” în privința cărora proiectul prevede obligația de raportare către organul fiscal, respectiv dreptul de refuz al unor profesioniști printre care avocații, urmează să fie stabilită prin ordin ANAF, așa cum prevede art. 62, alin 2 din proiect.
2. Obligația avocaților de a raporta tranzacțiile de peste 5000 de euro ale clienților
Pe de altă parte art 62 din proiect prevede ”Obligația altor entități de a raporta ”tranzacții” la organele fiscale, printre aceste entități aflându-se și avocații, notarii și alte persoane care exercită profesii juridice liberale. Mai mult decât atât, aceste raportări ar trebui făcute ”zilnic” iar conținutul informațiilor ce vor trebui raportate va fi stabilit, nu prin lege, ci de de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Potrivit art. 62 din proiect,
(1) Entitățile prevăzute la art. 10 lit. b) – k) din Legea nr. 656/2002, republicată, cu modificările ulterioare, precum și cele care realizează transferuri electronice de numerar, sunt obligate să transmită organului fiscal central, zilnic, operațiunile în lei sau în valută despre care au luat cunoștință cu ocazia desfășurării activității, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 5.000 euro, indiferent dacă tranzacția se realizează prin una sau mai multe operațiuni ce par a avea o legătură între ele. Prin operațiuni ce par a avea o legătură între ele se înțelege operațiunile aferente unei singure tranzacții decurgând dintr-un singur contract sau înțelegere de orice natură între aceleași părți a căror valoare este fragmentată în tranșe mai mici de 5.000 euro ori echivalentul în lei, atunci când acestea sunt efectuate în cursul aceleiași zile.
(2) Conținutul informațiilor, standardul de transmitere, tipurile de informaţii în legătură cu operaţiunile şi soldurile aferente conturilor bancare, precum şi procedura de transmitere a informațiilor prevăzute la art. 61 și în prezentul articol se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
A supune avocatul unei obligații de a raporta zilnic organului fiscal anumite tranzacții ale clienților excede orice cadru legal european, în contextul în care, în dreptul comunitar și internațional, principiul confidențialității și al secretului profesional avocatului este recunoscut ca având un fundamental în înfăptuirea actului de justiție și este reafirmat în toate demersurile legislative.
Recent, CCBE a publicat o informare în legătură cu Decizia Curții Constituționale din Canada care a declarat parțial neconstituțională legea împotriva spălării banilor tocmai pe motiv că încalcă principiul confidențialității avocat client. De asemenea, după cum a informat International Bar Association, Curtea Constituțională din Belgia a dat o interpretare restrictivă în ceea ce privește obligația avocaților de a raporta tranzacțiile clienților.
A se vedea: Proiect Lege Cod de procedura fiscala – publicat în data de 27.03.2015
Expunere de motive
Uniunea Națională a Barourilor din România propune o rezoluție privind ”Principiile de integritate în activitățile profesionale desfășurate de avocați în profesii compatibile cu cea de avocat și în conlucrările interprofesionale pentru furnizarea de servicii profesionale integrate”
În cadrul ședinței Consiliului UNBR din data de 7 martie 2015 au fost dezbatute problemele legate de conflictul de interese în activitățile desfășurate de avocați în cadrul profesiilor compatibile cu profesia de avocat și în conlucrările interprofesionale pentru furnizarea de servicii integrate.
Ținând cont de faptul că noile realități economice și sociale reclamă extinderea serviciilor pe care avocații le prestează pentru clienții lor, precum și de faptul că avocații sunt în situația în care trebuie să-și analizeze și să-și valorifice oportunitățile profesionale într-un context marcat de schimbări importante în exercițiul profesiei, președintele UNBR, dl. Av dr. Gheorghe Florea, a înaintat Consiliului UNBR un proiect de Rezoluție, prin care propune reinterpretarea principiilor profesiei în acord cu evoluția cadrului de exercitare a atribuțiilor profesionale.
Propunerea a fost susținută de consilierii UNBR, care au luat act de proiectul de Rezoluție și au hotărât ca adoptarea acesteia să fie pusă în discuția proximei ședințe a Consiliului.
PROIECT
REZOLUŢIA
CONSILIULUI UNIUNII NAŢIONALE A BAROURILOR DIN ROMÂNIA
PRINCIPIILE DE INTEGRITATE ÎN ACTIVITĂŢILE DESFĂŞURATE DE AVOCAŢI ÎN PROFESII COMPATIBILE CU PROFESIA DE AVOCAT ŞI ÎN CONLUCRĂRILE INTERPROFESIONALE PENTRU FURNIZAREA DE SERVICII PROFESIONALE INTEGRATE
Preambul
Având în vedere faptul că noile realități economice și sociale reclamă o extindere a interpretării principiilor fundamentale ale profesiei de avocat la contextul specific al tendințelor de exercitare a activității lor și în cadrul altor profesii compatibile cu cea de avocat, precum și al tendințelor de colaborare profesională tot mai strânsă cu alte profesii juridice și chiar nejuridice;
Având în vedere tendințele de interprofesionalitate a serviciilor profesiilor juridice și conexe pentru a oferi clienților soluții integrate;
Având în vedere dezvoltarea modalităților alternative de soluționare a litigiilor și a colaborării interprofesionale cu profesioniști din alte domenii juridice și chiar nejuridice;
Având în vedere tendințele de extindere a activității avocaților prin calificarea în profesii conexe compatibile cu profesia de avocat și participarea la exercițiul acestora;
Având în vedere faptul că profesia de avocat este compatibilă cu cea de arbitru, mediator, conciliator sau negociator, consilier fiscal, consilier in proprietate intelectuala, consilier in proprietate industriala, traducator autorizat, administrator sau lichidator in cadrul procedurilor de reorganizare si lichidare judiciara (Art. 16, lit. b din Legea 51/1995);
Având în vedere că exercitarea profesiei de avocat este compatibilă cu calitatea de deputat sau senator, consilier în consiliile locale sau județene, activități și funcții didactice în învățământul juridic superior, activitatea literară și publicistică (Art. 16, lit. a), b) și c) din Legea 51/1995);
Având în vedere că avocații trebuie să răspundă nevoilor din ce în ce mai diversificate ale clientului și în același timp resimt necesitatea de a-și păstra identitatea profesională în noua economie colaborativă.
Consiliul Uniunii Naţionale a Barourilor din România adoptă prezenta:
REZOLUȚIE
reprezentând o declarație de intenție a semnatarilor în ceea ce privește adoptarea unui nucleu de reguli bazate pe principiile și valorile fundamentale ale profesiei de avocat, care să fie aplicabile avocatului indiferent de cadrul în care, în condiţiile legii, îşi desfăşoară activitatea, chiar în alte profesii cu care, legal, profesia de avocat este compatibilă.
Obiective:
Prin implementarea prezentei rezoluții, se urmăresc următoarele obiective:
Crearea mediului necesar pentru a produce o creştere reală şi de durată a integrităţii în mediul în care avocatul îşi desfăşoară activitatea;
Promovarea comportamentelor etice şi descurajarea practicilor lipsite de integritate în activităţile de conlucrare profesională dintre avocaţi şi membrii altor profesii legal reglementate, ori în exercitarea de către avocat a altor profesii legal organizate, compatibile cu profesia de avocat;
Crearea unui climat de bună colaborare şi încredere reciprocă între instituţiile legal organizate din care fac parte profesioniştii care conlucrează în activităţi profesionale care implică activităţi profesionale ale avocaţilor şi avocaţi, ori în cadrul cărora se desfăşoară activităţi profesionale specifice altor profesii, de către avocaţi, în condiţii de compatibilitate permise de lege;
Realizarea unui nucleu de integritate profesională şi inter-instituţională în mediul de afaceri şi în mediul instituţional în care avocaţii relaţionează în activităţi profesionale judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea securităţii bazate pe lege.
Prin adoptarea acestei Rezoluții, Corpul profesional al avocaţilor îşi face publică adeziunea la principiile fundamentale ale avocaturii, aplicabile în contextul activităților desfășurate de avocat în cadrul profesiilor compatibile și în relațiile interprofesionale şi îşi asumă rolul de promotor al acestor principii atât în cadrul mediului interprofesional, cât şi în cadrul celorlalte domenii de activitate cu care se intersectează activitatea lor.
PRICIPII DE ETICĂ PENTRU ACTIVITĂŢILE DESFĂŞURATE DE AVOCAT ÎN CALITATE DE PROFESIONIST ÎN ALTE PROFESII COMPATIBILE CU PROFESIA DE AVOCAT ŞI ÎN ACTIVITĂŢILE DE CONLUCRARE PROFESIONALĂ CU MEMBRII ALTOR PROFESII
1. Principiul independenței avocatului în raporturile cu ceilalți profesioniști
Avocatul trebuie să fie și să rămână independent atât în cadrul conlucrărilor interprofesionale pentru furnizarea de servicii profesionale integrate, cât și în activitățile desfășurate în profesii compatibile cu profesia de avocat. Aceasta înseamnă că el trebuie să fie liber în sens intelectual și economic, astfel încât să ofere clienților soluții neinfluențate de interesele grupării interprofesionale sau ale altor profesioniști din cadrul altor servicii juridice sau conexe.
Avocatul trebuie să se ghideze numai după conștiința sa profesională și să nu să accepte presiuni nepotrivite din partea persoanelor cu care conlucrează profesional. În egală măsură, avocatul nu va face presiuni nepotrivite asupra celorlalți profesioniști cu care intră în contact în cdrul colaborării interprofesionale.
Principiul independenței avocatului presupune și asumarea individuală a răspunderii față de client, față de profesioniștii cu care intră în contact și față de statul român. Relația dintre avocat și client este una foarte personală, confidențialitatea fiind de esența acestei relații. De aceea, în cadrul unei colaborări interprofesionale, el trebuie să-și exercite atribuțiile strict în limitele legii și strict în cadrul competențelor profesionale. El își va lua toate măsurile legale pentru a răspunde față de client și față de terți numai în limitele exercițiului strict profesional și și nu va depăși acest exercițiu prin suprapunerea obligațiilor sale contractuale cu cele ale altor profesioniști cu care conlucrează, astfel încât să poată da naștere unei răspunderi solidare cu aceștia.
Respectarea principiului independenței trebuie privită în strânsă legătură cu principiul scrupulozității în materie de onorarii (principiul f. din Carta principiilor fundamentale ale avocatului european) , care presupune că onorariul încasat de avocat trebuie să fie total cunoscut clientului, trebuie să fie corect, rezonabil şi conform legii şi regulilor profesionale, cărora se supune avocatul. Acest principiu trebuie aplicat indiferent de practicile în materie de onorarii ale altor profesii.
Dacă practicile în materie de onorarii ale altor profesii intră în conflict cu principiul scrupulozității în materie de onorarii, avocatul trebuie să se abțină de la colaborare.
Pentru a-și asigura independența, avocații nu vor solicita şi nici nu vor accepta vreun fel de răsplată necuvenită (în bani, bunuri sau servicii) pentru activitatea lor. În același scop, avocaţii nu îşi vor crea obligaţii financiare sau de nici o altă natură faţă de persoane sau entităţi profesionale, care le-ar putea compromite independenţa şi/sau păstrarea secretului profesional specific profesiei de avocat. De asemenea, avocaţii vor trata toţi colaboratorii şi/sau beneficiarii serviciilor profesionale în mod echitabil, nefavorizând pe niciunul dintre aceştia în baza unei relaţii personale sau din interes personal.
2. Principiul respectării secretului profesional
Atât în cadrul raporturilor interprofesionale cât și în cadrul desfășurării unor activități compatibile cu profesia, avocatul va respecta acest principiu în toate dimensiunile sale: secretul datelor încredințate, confidențialitatea comunicărilor avocat client și privilegiul profesional.
Avocatul își va informa clientul în cazul în care anumite informații încredințate de acesta ar trebui partajate cu ceilalți profesioniști în realizarea unei lucrări integrate. Avocatul va cere acordul clientului pentru partajarea unor informații și se va asigura că ceilalți profesioniști cu care colaborează vor păstra confidențialitatea datelor încredințate.
Avocații trebuie să țină cont de faptul că secretul profesional este atât o obligație a avocatului, dar și un drept al clientului. De aceea, avocatul își va sfătui clientul în legătură cu natura datelor ce pot fi partajate cu alți profesioniști, fără a-i pune în pericol dreptul și siguranța juridică.
De asemenea, avocații trebuie să țină cont de faptul că păstrarea secretului încredințat este un privilegiu profesional . Regulile „privilegiului profesional” interzic ca informaţia comunicată avocatului să fie folosită împotriva clientului. De aceea, indiferent de acordul clientului și de opinia altor profesioniști cu care se află în relație de colaborare profesională, avocatul va acționa numai potrivit crezului său profesional și nu va face niciun act care să pericliteze privilegiul profesional.
În virtutea obligației de păstrare a secretului profesional, avocații vor analiza şi vor valorifica oportunităţile profesionale fără a încerca să „ocolească” sau să încalce limitele legii pentru a obţine avantaje cu ignorarea regulilor păstrării secretului profesional în exercitarea activităţilor profesionale în care sunt calificaţi.
3. Principiul prevenirii conflictelor de interese
Noile cadre de desfășurare a raporturilor interprofesionale cât și contextul actual al amplificării desfășurării de către avocați și a altor activități compatibile cu profesia presupun un risc sporit de apariție a conflictelor de interese, care depășesc cadrul clasic al conflictelor de interese între mai mulţi clienţi ai aceluiași avocat sau între avocat și clientul său. Aceste conflicte pot apărea între interesele clientului avocatului și interesele clienților profesioniștilor cu care intră în contact în cadrul colaborării sau între interesele clienților pe care îi reprezintă în calitate de avocat și interesele clienților pe care îi reprezintă sau în cadrul exercițiului altor profesii compatibile cu avocatura. De asemenea, pot apărea conflicte de interese între clienții pe care îi reprezintă avocatul și părțile pe care le arbitrează.
Pentru respectarea principiului prevenirii conflictelor de interese, avocatul trebuie să-și ia toate măsurile astfel încât să evite să reprezinte doi clienţi în aceeaşi cauză, daca ei sunt în conflict sau dacă există riscul de conflict între interesele acestor clienţi. De asemenea, avocatul trebuie să se abţină să reprezinte un client nou, dacă avocatul posedă vreo informaţie confidenţială obţinută de la un client sau fost client de-al său.
Dacă un asemenea conflict apare în timp ce avocatul acţionează în interesul clientului său, acesta trebuie să înceteze reprezentarea.
Avocatul trebuie să se abțină să preia o cauză în cadrul procedurilor alternative de soluționare a litigiilor atunci există un conflict de interese, chiar și potențial, între clienții pe care îi reprezintă în calitate de avocat și una din părți sau părțile din cauza respectivă. În cazul în care constată un asemenea conflict pe parcursul derulării procedurilor, el trebuie să renunțe imediat la soluționarea cauzei.
De asemenea, acest principiu trebuie privit în strânsă legătură cu principiile confidenţialităţii, al independenţei și al loialităţii. Avocații vor analiza şi vor valorifica oportunităţile profesionale fără a încerca să „ocolească” sau să încalce limitele legii pentru a obţine avantaje cu ignorarea regulilor prevenirii conflictului de interese în exercitarea activităţilor profesionale în care sunt calificaţi sau în cadrul colaborării interprofesionale.
4. Principiul demnitații, al onoarei și al probitații
Acest principiu presupune ca avocatul să nu facă nimic ce i-ar putea compromite reputaţia sa sau reputaţia profesiei, în general, şi încrederea publică în profesia de avocat. Avocatul este este dator să se abţină de la conduita dezonorantă şi manierele care ar putea dezonora profesia de avocat în activitatea sa juridică, în alte activităţi profesionale sau chiar în viaţa privată. Aceasta nu înseamnă că avocatul nu trebuie să permită folosirea regulilor de conduită ale altor profesii. Dimpotrivă, el trebuie să contribuie la perfecţionarea codurilor de etică ale fiecăreia dintre profesiile compatibile cu profesia de avocat în vederea revizuirii şi îmbunătăţirii standardelor de integritate existente în mediul în care avocaţii exercită profesia de avocat sau alte profesii compatibile cu aceasta.
Avocații nu vor ascunde în mod intenţionat de public şi/sau de ceilalţi profesionişti din alte profesii cu care conlucrează informaţii neconfidenţiale de natură să-i pună într-o lumină proastă din perspectivă etică și vor depune diligenţa necesară pentru a se asigura că profesioniştii sau entităţile cu care colaborează se comportă în mod etic şi dau dovadă de responsabilitate etică în activitatea lor.
În virtutea acestui principiu, avocaţii, salariaţii acestora, colaboratorii, persoanele care desfăşoară activităţi de voluntariat în entităţi profesionale nu vor iniţia, nu vor lua parte şi nici nu vor instiga pe alţii să ia parte la fapte care sunt de natură să afecteze reputaţia persoanelor şi/sau profesiilor implicate.
De asemenea, avocații vor depune diligenţa necesară pentru a se asigura că şi colaboratorii şi angajaţii lor dau dovadă de etică şi responsabilitate în activitatea lor.
5. Principiul loialității faţă de client
Noile conjuncturi în care avocatul își desfășoară activitatea în relații interprofesionale pun noi probleme și sub aspectul principiului loialității pentru că este posibil ca avocatul să se identifice în situații delicate din care rezultă că din integrarea contribuțiilor celorlalte profesii rezultă un caz neonest. Având în vedere că principiul loialității presupune o onestitate absolută față de client, avocatul trebuie să-i explice clientului că nu-şi încalcă principiile şi nu-şi compromite atribuţiile de apărător, înaintând un caz neonest, în numele clientului, în instanţa de judecată sau la alte organe judiciare şi de drept sau susținând un caz neonest în fața partenerilor de negociere a unui contract.
6. Principiul competenţei profesionale
Regulile profesionale subliniază faptul că avocatul nu trebuie să preia un caz care nu ţine de competenţa sa, indiferent că și-l asumă direct față de client sau indirect, într-o colaborare interprofesională sau în exercitarea unor alte activități compatibile cu profesia de avocat. Avocatul trebuie să-l încunoștiințeze pe client în mod corect și exact atât în ceea ce privește atribuțiile sale profesionale într-un caz ce implică interprofesionalitate, cât și în privința competențelor sale profesionale.
7. Principiul respectării confraţilor și a tuturor persoanelor cu care avocatul intră în relații profesionale
Acest principiu a fost setat în ideea că avocatul este un participant activ la actul de justiție iar administrarea eficientă a justiţiei cere ca avocaţii să aibă un comportament respectuos unii faţă de alţii, pentru ca litigiile să fie soluţionate într-un mod civilizat, să acţioneze cu bună-credinţă unii faţă de alţii şi să nu înşele. Extinderea relațiilor pe care avocatul le are în exercițiul profesiei sale, fie prin colaborări cu alte profesii, fie prin exercitarea altor profesii compatibile, presupun și o reinterpretare a acestui principiu în contextul actual. Respectul reciproc dintre colegii de breaslă și față de orice persoană cu care intră în relații profesionale facilitează administrarea eficientă a justiţiei, serveşte la soluţionarea conflictelor pe cale amiabilă şi este în interesul clienţilor. Atitudinea avocaţilor faţă de membrii altor profesii din care avocaţii fac parte în condiţii de compatibilitate sau cu celelalte entităţi profesionale cu care avocaţii conlucrează va fi una de colegialitate. Aceeași atitudine de considerație și bună credință va fi păstrată faţă de toţi ceilalţi actori ai mediului cu care avocaţii vin în contact, cât şi faţă de publicul larg. Atât în stabilirea unor relații interprofesionale, cât și în conduita sa publică sau față de autorități, avocatul nu va discrimina niciodată profesiile juridice și cele conexe pe niciun criteriu. Toţi colaboratorii din alte profesii cu care avocaţii vin în contact vor fi trataţi cu onestitate, seriozitate şi profesionalism.
Avocații vor da dovadă de respect faţă de membrii altor profesii /beneficiarii serviciilor profesionale realizate în exercitarea calificărilor profesionale cu care profesia de avocat este compatibilă şi faţă de publicul larg, luând în considerare sugestiile şi reclamaţiile venite din partea acestora şi întreţinând un dialog real şi onest cu aceştia, inclusiv pentru promovarea integrităţii, pentru prevenirea conflictului de interese şi pentru respectarea strictă a secretului profesional.
Avocații se vor informa constant cu privire la bunele practici în ceea ce priveşte etica şi integritatea din mediul profesiilor în care activează sau cu care conlucrează şi vor lua măsuri pentru a le implementa şi în profesia de avocat, dacă sunt compatibile cu aceasta.
8. Principiul respectării statului de drept şi contribuirea la o bună administrare a justiţiei
Rolul avocatului ca participant în administrarea eficientă a justiţiei este pe deplin recunoscut de comunitatea juridică și de societate. În contextul colaborărilor interprofesionale și al exercitării altor profesii compatibile, avocatul trebuie să aibă permanent în vedere să nu compromită acest rol. De aceea, el nu trebuie să dea niciodată, cu bună-ştiinţă, informaţii false, inexacte sau incorecte care ar putea induce în eroare colaboratorii din alte profesii pentru că există riscul să fie compromise interesele justiției. Pe de altă parte, în cadrul relațiilor interprofesionale, avocatul ar putea identifica informații false, inexacte sau incorecte integrate de alți profesioniști în lucrările interprofesionale, care ar putea avea efect negativ asupra intereselor justiției. În acest caz, avocatul își va informa clientul și colaboratorii în legătură cu repercusiunile legale ale unor astfel de acte. În cazul în care clientul sau colaboratorii persistă în susținerea unor astfel de informații, avocatul va înceta imediat asistarea sau reprezentarea clientului și colaborarea interprofesională.
9. Principiul autoreglementării profesiei de avocat.
Autoreglementarea este cel mai puternic element care poate garanta independenţa profesională a avocaţilor vizavi de stat, dar nu în ultimul rând față de alți profesioniști. De aceea, avocatul nu trebuie să abdice niciodată de la regulile impuse prin autoreglementarea profesiei sale, indiferent dacă aceste reguli ar putea intra în conflict cu regulile autoreglementate de alte profesii cu care intră în contact, în cadrul relațiilor sale profesionale și interprofesionale. Cele mai multe profesii juridice cu care avocatul intră în contact întrunesc o combinaţie de reglementări de stat şi o serie de autoreglementări. În multe cazuri, statele, recunoscând importanţa principiilor de bază ale avocatului pentru înfăptuirea justiției, au folosit legislaţia ca să le susţină, spre exemplu, prin acordarea suportului statutar confidenţialităţii sau prin acordarea dreptului uniunilor profesionale de a adopta reguli profesionale. De aceea, avocatul trebuie să apere acest drept în orice context interprofesional s-ar afla.
Angajamentele semnatarilor prezentei Rezoluții
Prin adoptarea prezentei Rezoluții, membrii Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România își iau angajamentul:
1) Să respecte şi să aplice prevederile principiilor incluse în Anexa 1 la prezenta Rezoluţie
2) Să promoveze Rezoluţia şi principiile care stau la baza acesteia în cadrul Barourilor şi în relaţiile acestora cu entităţile instituţionale şi profesionale cu care avocaţii conlucrează instituţional şi profesional ;
3) Promovarea valorilor Rezoluţiei către entităţile cu care membrii acestuia desfăşoară activităţi comune.
4) Să participe la elaborarea, implementarea şi actualizarea strategiei de promovare a integrităţii şi responsabilităţii în mediile în care avocaţii îşi desfăşoară activitatea fie ca avocaţi, fie ca membri ai altor profesii compatibile cu profesia de avocat, fie în conlucrări profesionale sau în conlucrări instituţionale;
5) Să participe la procesul de revizuire şi îmbunătăţire a standardelor de integritate consacrate de Statutul profesiei de avocat şi Codul deontologic al avocaţilor, prin promovarea normativă a regulilor bazate pe bunele practici profesionale, subordonate regulilor prevăzute în prezenta Rezoluţie.
6) Să se implice activ în încurajarea altor entităţi să adere la această Rezoluţie sau la acte similare.
Prezentarea sistemului german de acordare a titlurilor de avocat specializat în anumite domenii
În cadrul ședinței Consiliului UNBR din data de 7.03.2015 a avut loc o conferinţă – dezbatere privind sistemul german al avocaţilor specializaţi – prezentat de dl. Avocat Philipp Wendt, directorul Academiei Germane a Avocaţilor – Societate pentru formarea iniţială şi continuă şi de prestări servicii mbH – Berlin.
Conferința s-a axat pe prezentarea reglementărilor germane privind modalitățile de conferire a titlurilor de avocat specializat și a fost urmată de dezbateri privind aspectele pozitive sau negative ale acestor reglementări , în ideea că sistemul german ar putea fi un posibil exemplu pentru avocații români.
Competența acordării titlurilor de avocat specializat
În Germania, competența acordării titlurilor de avocat specializat revine barourilor, în urma constatării îndeplinirii condițiilor prevăzute de lege. Conform Articolul 43c din Legea federală privind organizarea şi desfăşurarea profesiei de avocat (BRAO) ”Avocatul care a dobândit cunoştinţe şi a acumulat experienţe deosebite într-un domeniu juridic poate fi autorizat să utilizeze titlul de avocat specializat. Cu privire la cererea de autorizare formulată de către avocat decide consiliul baroului, după ce o comisie a baroului a verificat dovezile necesare privitoare la dobândirea cunoştinţelor şi experienţei de specialitate”.
Mai departe, la Articolul 59 b din BRAO se prevede că obligațiile profesionale speciale asociate utilizării titlului de avocat specializat , stabilirea domeniilor juridice în care pot fi acordate titluri suplimentare de avocaţi specializaţi, precum și reglementarea condiţiilor pentru acordarea titlului de avocat specializat şi a procedurii pentru acordarea, revocarea şi retragerea autorizaţiei sunt prevăzute în Statutul profesiei.
Beneficiile deținerii titlului de avocat specializat
Un astfel de titlu nu conferă avocatului puteri speciale, în sensul de a fi îndrituit la participarea la proceduri suplimentare față de ”generaliști”, ci reprezintă mai mult o ”marcă” recunoscută de clienții care au nevoie consiliere sau reprezentare specializată în anumite domenii. Titlurile de specializare nu sunt menționate în vreun registru la nivelul Asociației Avocaților din Germania sau la nivelul barourilor, ci reprezintă instrumente cu care avocații se pot promova în acord cu deontologia profesională.
Conform unui sondaj în rândul avocaților, 96% au motivat un interes profesional în dobândirea titlului, 83% un avantaj competițional, 70% creșterea cifrei de afaceri, 49% onorarii mai mari și 41% ameliorarea statutului în cadrul cabinetului.
Într-adevăr, creşterea medie a veniturilor din onorarii încasate după dobândirea titlului de avocat specializat a fost mai mare decât la generaliști. Astfel , creșterea veniturilor în cazul avocaţilor care îşi desfăşoară activitatea exclusiv în domeniul propriu de specialitate a fost de 51% spre deosebire de cei care îşi desfăşoară activitatea şi în alte domenii de specialitate, unde această creștere a fost de 36%.
Numărul avocaților specializați a cunoscut o creștere explozivă îndepând cu anul 2004, an în care s-a extins aria de acordare a specializărilor cu încă 15 domenii noi. Astfel că numărul avocaților care au obținut titluri de specializare a crescut de la 18.424 în 2004 la 49.069 în 2014.Numărul total al avocaților în 2014 a fost de 162.695.
În prezent, se discută despre acordarea unor noi titluri de specializare, de exemplu în dreptul azilanților. În Germania există însă problema ca aceste titluri să nu intre în conflict cu cele ale altor prestatori de servicii deoarece legea germană permite și unor prestatori neavocați să ofere consultanță juridică. De exemplu, băncile pot oferi asistență în dreptul succesoral sau patronatele în domeniul lor.
La ora actuală, sub aspectul criteriului specializării avocaților germani, situația se prezintă astfel: 24% avocați specializați, 24% avocați care nu dețin un titlu de specializare, însă lucrează pe anumite segmente de nișă ale dreptului, 24% avocați generaliști și 28% avocați cu un volum redus de activitate în domeniul avocațial, care își câștigă în principal veniturile din profesii compatibile cu cea de avocat.
Domeniile în care sunt cei mai mulți avocați specializați sunt dreptul muncii – 9713 si dreptul familiei -9181, urmate de dreptul fiscal – 4864 și dreptul rutier – 3410
Condițiile de acordare a titlului de avocat specializat
Conform legislației germane, condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un avocat pentru a dobândi un titlu de specializare se referă la :
– cunoştinţe teoretice speciale,
– experienţă practică într-un domeniu de specialitate care depăşeşte semnificativ nivelul realizat în mod obişnuit în urma formării profesionale şi a acumulării experienţei practice profesionale
– obligațiile de formare continuă.
În ceea ce privește cunoştinţele teoretice, avocatul trebuie să aducă dovezi în acest sens, respectiv că a participat la circa 120 de ore de curs, finalizate printr-o lucrare scrisă și 3-5 examene.
Aici intervine însă o problemă pentru care se caută soluții. Piața ofertanților de cursuri este complet dereglementată, astfel încât oricine poate oferi astfel de cursuri fără a fi necesară o autorizare prealabilă. Pe de altă parte, comisia baroului nu este îndreptăţită să aprecieze singură cunoştinţele juridice ale candidatului în baza lucrărilor (şi probelor de lucru) şi să utilizeze deficienţele constatate ca subiect al interviului de specialitate. În interviul de specialitate pot fi lămurite numai neclarităţile şi dubiile cu privire la dovezile prezentate, neputând fi complinite însă dovezile-lipsă.
În acest context, apar probleme deoarece este posibil ca certificatul obținut de cursant să nu fie recunoscut de Barou ca dovadă a cunoștințelor teoretice. De aceea, în prezent se poartă discuții dacă n-ar fi mai corect un examen centralizat la nivel federal.
În ceea ce privește experiența practică, legea germană cere ca aspirantul la titlul de avocat specializat să dovedească un anumit număr de cazuri practice pe parcursul ultimilor 3 ani, pe care să le fi coordonat independent.
De exemplu, pentru acordarea titlului de specializare în dreptul succesoral, avocatul trebuie să fi prelucrat 80 de cazuri, 20 de proceduri juridice, din care cel mult 10 în domeniul jurisprudenţei necontencioase.
Un caz într-un domeniu de specialitate trebuie să fie unitar, adică indiferent la câte instanțe ajunge, este considerat un singur caz. Nu contează dacă a fost prelucrat până la capăt. Important este să fi fost prelucrate etape esențiale.
De asemenea, cazul trebuie să fi fost prelucrat personal. La început s-a pus problema ce face un avocat care lucrează la o societate de avocați și un partener semnează lucrările în relația cu clientul? La această problemă s-a găsit soluția ca avocatul în cauză să obțină o confirmare de la partenerul firmei, care să ateste faptul că a prelucrat individual cazul respectiv.
De asemenea, aceste cazuri trebuie să aibă o anumită ”pondere”, condiție care implică elemente de subiectivitate, ceea ce a dat naștere la anumite litigii.
În concluzie, și sistemul german de acordare a titlurilor de avocat specializat este perfectibil, însă numai practica a putut să scoată la iveală unele probleme asupra cărora se poartă discuții în vederea remedierii.
Prezentarea extrem de obiectivă și elocventă a Domnului Avocat Philipp Wendt a permis participanților să aprecieze în ce măsură sistemul german poate constitui o sursă de inspirație pentru eventuale reglementări viitoare la noi.